Suzuki e VITARA beleeft Europees publieksdebuut op Het Autosalon in Brussel
De nieuwe Suzuki e VITARA – de eerste volledig elektrische Suzuki die wereldwijd wordt geleverd – beleeft van 10 tot en met 19 januari 2025 zijn Europese publieksdebuut op het Autosalon van Brussel. Tijdens de 101ste editie van het Autosalon deelt de e VITARA in Paleis 6 van de Brussel Expo het podium met de nieuwe Suzuki Swift, de Vitara, S-Cross en Swace.
HEARTECT-e-platform
De Suzuki e VITARA wordt gebouwd op het nieuwe HEARTECT-e-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor batterij-elektrische modellen. Kenmerken zijn de lichtgewicht structuur, de optimale bescherming van het hoogspanningssysteem en het ruime interieur dankzij de lange wielbasis van 2.700 mm. De vloer is ontworpen om de batterijcapaciteit te maximaliseren, wat zorgt voor een grotere actieradius en efficiënter gebruik van de ruimte. In het rijk uitgeruste interieur vormen het instrumentarium en het centrale display één geheel, waarbij navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, Suzuki Connect-services en airconditioning zich eenvoudig en intuïtief laten bedienen.
Ook met AllGrip-e vierwielaandrijving
De batterij-elektrische aandrijflijn van de Suzuki e VITARA bestaat uit de zeer efficiënte eAxle die de motor en omvormer integreert, in combinatie met een lithium-ijzerfosfaatbatterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid. Suzuki levert het model ook met elektrische vierwielaandrijving AllGrip-e. Dankzij twee elektromotoren zorgt dit systeem niet alleen voor uitstekende offroad-prestaties, maar ook voor krachtige prestaties op de weg.
Verschillende aandrijfopties
De elektrische crossover van Suzuki – die volgens het designthema ‘High-Tech & Adventure’ is ontworpen – komt op de markt met een 49 kWh- en 61 kWh-batterij. Het batterijpakket is volledig geïntegreerd in de carrosserie voor optimale stijfheid en bescherming bij een botsing. De 49 kWh-variant wordt alleen geleverd in combinatie met voorwielaandrijving. De versie met de 61 kWh-batterij is naar wens ook te verkrijgen met AllGrip-e vierwielaandrijving.
Daarnaast hebben bestuurders keuze uit de rijmodi ECO, Normal, Sport en SNOW. De versie met vierwielaandrijving voegt hier nog een AUTO- en TRAIL-rijmodus aan toe, waarmee de e VITARA zich soepel een weg kan banen door ruw terrein. De laadtijd komt uit op 6 uur via de 3-fase 11 kW AC-boordlader. De batterij is ook geschikt voor DC-snelladen met een vermogen tot 150 kW, waarmee de batterij in circa 30 minuten tot 80% is op te laden.
Maximale veiligheid
Veiligheid is voor de nieuwe Suzuki e VITARA topprioriteit. Om die reden beschikt de 100% elektrische crossover standaard over Dual Sensor Brake Support II, een 360-graden camera, een botspreventiesysteem, een rijstrookassistent, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, een grootlichtassistent, dodehoekbewaking, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter, vermoeidheidsherkenning, eCall en actieve bochtencontrole. Ook Hill Hold Control en Hill Descent Control zijn standaard.
Marktintroductie Suzuki e VITARA
De productie van de Suzuki e VITARA start in de loop van 2025 bij Suzuki Motor Gujarat in India. In het najaar staat de e VITARA in de Nederlandse Suzuki showrooms. Meer informatie over prijzen, uitrustingsniveaus en specificaties volgt in aanloop naar de marktintroductie medio 2025.
Uitvoering | 49 kWh 2WD | 61 kWh 2WD | 61 kWh AllGrip-e |
---|---|---|---|
Vermogen | 106 kW (144 pk) | 128 kW (174 pk) | 135 kW (184 pk) |
Koppel | 189 Nm | 189 Nm | 300 Nm |
Leeggewicht | 1.702 kg | 1.760 tot 1.799 kg | 1.860 tot 1.899 kg |
Bron : Suzuki Nederland