H2-aandrijving ongeschikt voor verduurzaming historische stoomlocomotieven

Een teleurstelling voor liefhebbers van historische stoomlocomotieven. Uit een onderzoek van de Universiteit van Nordhausen blijkt dat de robuuste ijzeren trekpaarden moeilijk kunnen worden verduurzaamd door van kolen over te schakelen naar emissievrije waterstof. Technisch zou het kunnen, maar praktisch is het niet uitvoerbaar. In heel Europa worden oplossingen gezocht om de historische stoomlokomotieven in de toekomst emissievrij te kunnen laten rijden, terwijl de beleving van de klant niet minder mag zijn. Waterstof is niet de beste oplossing, met andere brandstoffen is het eenvoudiger om stoomlocomotieven te verduurzamen.

Het onderzoek van de Universiteit Nordhausen werd uitgevoerd in opdracht van de Mecklenburgische Bäderbahn (MBB) in Kühlungsborn. De plaatselijke stoomlocomotief rijdt nu nog op steenkool, maar daarbij komt veel CO2 en fijnstof vrij. Het historische spoorwegbedrijf vrezen dat rijden op kolen in de toekomst niet meer is toegestaan. Voor de continuïteit van de Kuehlungsborn-West Molli Bahn is daarom naar alternatieven onderzocht.

Als alternatieven voor steenkool en olie zijn mogelijk houtpellets of plantaardige houtskool, gemaakt uit tuinafval of resten uit de houtindustrie, een beter alternatief. Deze energiebronnen kunnen niet alleen de CO2-uitstoot verminderen, maar ook het historische karakter van de locomotieven behouden. Maar eenvoudig is het allemaal niet, het gebruik brengt nog steeds problemen met zich mee. Het opslaan van houtpellets beschermd tegen weersinvloeden is aanzienlijk complexer dan de huidige kolenopslag. En uiteindelijk maken deze alternatieven de rit niet CO2-vrij. Met waterstof zou dat wel het geval zijn.

De Mecklenburgische Bäderbahn exploiteert “Molli”, dat is de oudste smalspoorlijn aan de Oostzeekust in het noorden van Duitsland.

bron : Waterstof magazine.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait