Fiat Grande Panda verovert het B-segment in Europa en start zijn wereldreis

De nieuwe Fiat Grande Panda is het eerste model van de nieuwe wereldwijde modelfamilie. Het is met zijn Italiaanse design, compacte afmetingen, inclusiviteit en duurzaamheid een echte troefkaart van FIAT. De Grande Panda neemt het met een elektrische én een hybride aandrijflijn op tegen het hele B-segment, het segment waarin FIAT al decennialang toonaangevend is. Het nieuwe model heeft de kenmerkende stijl van FIAT. De Grande Panda – ontworpen in het Centro Stile in Turijn – onderscheidt zich door zijn compacte formaat, strakke lijnen en overzichtelijke interieur. Daardoor is hij ideaal voor zowel het gezins- als het stadsleven, overal ter wereld. Zijn robuuste uiterlijk en dynamische ontwerp benadrukken zijn kracht.

De Grande Panda is de eerste FIAT die gebaseerd is op het Smart Car Platform van Stellantis. Deze nieuwe ‘family mover’ is zelfs van maatschappelijk belang dankzij zijn flexibele en veelzijdige multi-energieplatform. Daarmee speelt de Fiat Grande Panda in op de behoeften en verwachtingen van klanten in diverse markten.

De Grande Panda is het eerste model van een nieuwe familie die FIAT de komende jaren introduceert. Dit innovatieve project van FIAT moet leiden tot een nieuwe wereldwijde modellenfamilie op basis van het veelzijdige, voor meerdere aandrijflijnen geschikte Smart Car Platform, dat in elke regio wereldwijd toepasbaar is. Met deze aanpak kan FIAT een verscheidenheid aan modellen ontwikkelen die voldoen aan de uiteenlopende behoeften van klanten overal ter wereld.

Een Italiaans design geïnspireerd door een icoon

De Panda uit de jaren 80 herleeft dankzij het nieuwe model, dat een coole persoonlijkheid uitstraalt met iconische stijlkenmerken en de Italiaanse handtekening van het Centro Stile in Turijn. De Grande Panda is uniek vanwege zijn compacte afmetingen – hij is 3,99 meter lang (minder dan het gemiddelde in het segment), minimaal 1,57 meter hoog en 1,76 meter breed (zonder spiegels) – waardoor comfort voor vijf personen gegarandeerd is. Deze family mover belichaamt de waarden van zijn voorloper door de kracht die hij uitstraalt en het gestructureerde volume. Zijn Italiaanse design en schoonheid zijn terug te zien in de krachtige oppervlakken gecombineerd met zachte lijnen, van de robuuste wielkasten tot de zilvergrijze bodembescherming onder de voor- en achterzijde. Het design is eenvoudig, functioneel en verrassend en straalt de Italiaanse identiteit uit waar FIAT zo trots op is.

De prominente wielkasten geven de auto een zelfbewust en beschermend karakter en een stabiele uitstraling. Veel designelementen van de carrosserie verwijzen naar de oorspronkelijke Panda, zoals de belettering met bijzondere details als de driedimensionaal ingeperste naam PANDA in de portieren en de merknaam FIAT op de achterzijde. Ook zorgt de lensvormige print op de C-stijl, die overloopt van het moderne FIAT-logo naar de vier FIAT-strepen, voor een verrassend effect. De belettering komt ook aan de achterzijde terug in een glanzend zwarte rand met de naam Panda in driedimensionale letters, en aan de voorzijde met het FIAT-logo.

Verder weerspiegelen de PXL LED-lampen de inspiratie van trends uit het verleden. Ze doen denken aan het beroemde videospel uit de jaren 80, terwijl ze functionaliteit met stijl combineren. Het fascinerende X-design vormt samen met de zwarte afwerking van de raamstijlen en de diamantgeslepen lichtmetalen 17-inchwielen met naafdoppen met het FIAT-logo een verleidelijke combinatie die de Grande Panda opvallende looks geeft. In lijn met het ‘Geen grijs’-beleid van FIAT is de Grande Panda verkrijgbaar in zeven kleuren: Limone (geel), Luna Bronze (brons metallic), Acqua (azuurblauw), Lago (blauw), Passione (rood), Cinema (zwart) en Gelato (wit). Daarmee verwijst de Grande Panda naar de kleurrijke levensstijl van de Italianen en het DNA van FIAT.

Compact vanbuiten, ruim vanbinnen

De Fiat Grande Panda biedt comfortabel plaats aan vijf personen dankzij het slimme gebruik van de riante interieurruimte. De auto behoort tot de beste in zijn segment als het gaat om schouderruimte, wat het comfort nog vergroot. De Grande Panda biedt op diverse plaatsen in de auto ook ruime opbergvakken, zoals zo’n 13 liter in het dashboard, waarvan één vak alleen al 3 liter groot is. Bovendien biedt de Grande Panda een bovengemiddeld grote bagageruimte, met tot wel 361 liter in de elektrische versie en 412 liter in de MHEV. Daardoor is dit model de perfecte keuze voor het gezin en de dagelijkse boodschappen.

In lijn met zijn kleurrijke strategie besteedt FIAT ook aandacht aan vrolijke details die het interieur van de Grande Panda verrijken. Zo zijn de infotainmentzone met de laadpad op de middentunnel, het dashboard, de ventilatieopeningen en de stiksels van de stoelen verfraaid met gele details. Verder bevat het hoofdthema van het interieur een speciale kleur – Blu Tasmania – die perfect past bij die kleuraccenten. Ten slotte zijn invloeden van de Italiaanse stijl en die van FIAT in de Grande Panda te herkennen in een aantal bijzondere elementen: het 10-inchcluster en de 10,25-inch digitale radio hebben een unieke vormgeving die doet denken aan de testbaan boven op het FIAT-gebouw in Lingotto, of aan de koplampen en achterlichten – die bestaan uit blokken met een opaalwitte glans, die doen denken aan de ramen in de FIAT-fabriek in Lingotto.

Grande Panda: elektrische en hybride aandrijflijnen

De eerste telg van de nieuwe modelfamilie van FIAT is leverbaar in elektrische en hybride versies. Met een batterij met een capaciteit van 44 kWh en een 83 kW (113 pk) sterke elektromotor heeft de elektrische Grande Panda een actieradius van 320 kilometer (gecombineerde testcyclus van WLTP), waardoor het de perfecte auto is voor dagelijks gebruik in de stad én weekenduitstapjes. De elektrische Fiat Grande Panda bereikt een topsnelheid van 132 km/u en accelereert in 4,2 seconden van 0-50 km/u (0-100 km/u in 11 seconden). Ook met deze elektrische versie geeft FIAT prioriteit aan een van zijn essentiële waarden: betaalbaarheid. Zo biedt FIAT een coole maar betaalbare auto aan voor wie wil overstappen op elektrische mobiliteit maar daar niet te veel in kan of wil investeren.

Dit nieuwe model, dat FIAT wereldwijd aanbiedt, is uitgerust met een optionele AC-laadkabel aan de voorzijde (naast de oplaadpoort aan de achterkant). Deze kabel is oprolbaar in de carrosserie en ondersteunt een laadvermogen tot 7,4 kW, waarmee opladen van 20% tot 80% in 4 uur en 20 minuten mogelijk is. Naast deze optionele geïntregreerde kabel is er ook een standaard 11 kW AC-laadpoort aan de achterzijde, waarmee opladen van 20% tot 80% in 2 uur en 50 minuten kan worden gerealiseerd. De standaard DC-snellader aan de achterzijde biedt een laadvermogen van 100 kW, waarmee de batterij in slechts 27 minuten van 20% naar 80% kan worden opgeladen

De hybride versie is voorzien van een 1,2-liter driecilinder turbomotor met 74 kW (100 pk), een Li-ion-batterij van 48 volt en een elektronisch aangestuurde zestrapstransmissie met dubbele koppeling (eDCT) die de elektromotor van 21 kW, de omvormer en de centrale eenheid van de transmissie omvat. Al deze elementen werken samen en stuwen de prestaties van de Grande Panda naar een hoger niveau. De extra elektrische kracht verhoogt de flexibiliteit bij lage toerentallen en tijdens het accelereren, wat zorgt voor een soepele en stille start en een aangenaam schakelgedrag. Bovendien wint de technologie energie terug tijdens vertragen en remmen.

De hybride aandrijflijn biedt tal van voordelen, waaronder de ‘e-launch’-functie – de mogelijkheid om volledig elektrisch te starten en weg te rijden – voor een soepele, stille start zonder benzineverbruik. De elektromotor verhoogt de efficiëntie en dynamiek van de auto, waardoor in bepaalde situaties de verbrandingsmotor zelfs kan worden uitgeschakeld. Als de bestuurder bijvoorbeeld in de stad of op een buitenweg gelijkmatig rijdt met een snelheid tot 30 km/u, heeft hij een volledig elektrische actieradius tot een kilometer. De elektromotor schakelt ook in bij stabiele omstandigheden op een vlakke of aflopende weg als de bestuurder het gaspedaal loslaat. Het systeem biedt een efficiënt stroomverbruik en batterijbeheer.

De ‘e-creeping’-functie werkt uitsluitend elektrisch en is voornamelijk bij korte voorwaartse verplaatsingen actief. Daardoor hoeft de bestuurder het gaspedaal niet in te trappen in opstoppingen (‘e-queueing’). De functie is ook te gebruiken om te parkeren in de 100% elektrische rijmodus, in de eerste versnelling en de achteruit (‘e-parking’). De voordelen van deze technologie zijn onmiddellijk merkbaar: een lager brandstofverbruik, minder uitstoot en geluid, meer comfort en een aangenamere rijervaring. Alle voordelen zijn mede te danken aan de transmissie met dubbele koppeling en de directheid van de aandrijflijn.

Zowel de elektrische als de hybride versie van de Grande Panda belichaamt de ‘easy drive’-filosofie en biedt een ongekende eenvoud: rijden met slechts twee pedalen betekent een ontspannen, moeiteloze rijervaring, die bijzonder geschikt is voor stedelijke omgevingen.

Opladen was nog nooit zo eenvoudig en schoon: ’s werelds eerste geïntegreerde laadkabel

Eenvoud en vindingrijkheid zijn twee kernwaarden van FIAT die diverse toepassingen vinden in de Grande Panda. Een daarvan is de geïntegreerde laadkabel. Deze unieke voorziening in de auto-industrie staat bij uitstek voor het laterale denken van FIAT en zijn streven naar slimme, maar eenvoudige oplossingen die zelfs latente behoeften van klanten beantwoorden. Dit eenvoudige idee biedt antwoorden op vragen als ‘waarom moet je je handen vuil maken bij het opladen van je auto?’ en ‘waarom moet je daarvoor ruimte in de kofferbak opgeven?’. Bovendien vereenvoudigt het het laadproces dankzij het gebruiksvriendelijke ontwerp. Afhankelijk van de markt kunnen FIAT-klanten kiezen uit twee oplaadmogelijkheden voor de Grande Panda. De standaard 11-kW-versie biedt hogere oplaadsnelheden in de achterste oplaadpoort, terwijl de optionele 7,4-kW-versie, met de intrekbare geïntegreerde kabel van 4,5 meter lengte het opladen snel en gemakkelijk maakt dankzij de kabellengte van 4,5 meter.

Duurzame mijlpaal voor FIAT: effectieve materialen in de productie van de nieuwe Grande Panda

De Grande Panda versterkt FIAT’s pioniersrol in de auto-industrie op het gebied van duurzaamheid. Klanten kunnen kiezen voor een milieuvriendelijke en ethische mobiliteitsoplossing dankzij het gebruik van duurzame materialen in de productie.

Elke Grande Panda bevat bijvoorbeeld gerecycled materiaal afkomstig van 140 drankkartons. In een primeur voor de auto-industrie speelt FIAT een sleutelrol in het recyclingproces. Elk van de 140 drankkartons die FIAT per auto gebruikt, bestaat voor 80% uit karton en voor 20% uit niet-recyclebare kunststof en aluminium – materialen die normaal gesproken worden weggegooid. FIAT wint deze 20% terug en verwerkt ze tot de blauwe kunststofdelen van het interieur, genaamd Lapolen Ecotek.

Het resultaat van dit innovatieve en duurzame proces is zichtbaar in het interieur, waar het glinsterende effect van aluminium duidelijk te zien is in de blauwe onderdelen.

Ten tweede heeft FIAT een nieuwe mijlpaal bereikt in de auto-industrie door voor de Grande Panda La Prima-uitvoering BAMBOX Bamboo Fiber Tex® toe te passen – een textiel dat echte bamboevezels bevat – voor de dashboardbekleding. De speciaal voor de Grande Panda ontwikkelde textielsamenstelling doet niet alleen aan de buitenkant, maar ook in de structuur aan bamboe denken: 33% van deze stof bestaat uit echte, pure bamboevezels.

Een speciale line-up: twee uitvoeringen van de 100% elektrische versie

De nieuwe elektrische family mover is er in twee uitvoeringen: de zeer complete Grande Panda La Prima, de topversie, en de (Grande Panda)RED, een maatschappelijk relevante versie waarmee FIAT een goed doel steunt. Deze laatste heeft opvallende designelementen zoals de witte, stalen 16-inchwielen en het ‘RED’-logo op de B-stijl. De (Grande Panda)RED vertegenwoordigt ook de inzet van FIAT voor ethische doelen in samenwerking met (RED), een organisatie die is opgericht in 2021, met de gedeelde overtuiging dat ieder van ons een verschil kan maken.

Om het klanten gemakkelijker te maken, biedt FIAT twee versies en hoeft de klant alleen nog de kleur te kiezen. In zijn elektrische versie heeft de Grande Panda een vanafprijs van € 25.990.

De hybrideversie in de uitvoeringen ICON en LA PRIMA

De ICON-uitvoering is de instapversie, die zonder franje meteen ter zake komt en voorzien is van complete ADAS, handmatig te bedienen airconditioning, 10-inchcluster, automatische eDCT, elektrische parkeerrem (EPB) en een infotainmentsysteem met 10,25-inchscherm, koplampen en achterlichten met LED-technologie. Met deze versie kunnen kopers de auto verder upgraden met twee optiepakketten: Tech en Style. Het Tech pack omvat automatische klimaatregeling, geïntegreerde online navigatie, parkeersensoren voor, een achteruitrijcamera en een draadloze oplader voor meer comfort, veiligheid en gebruiksgemak. Het Style pack omvat lichtmetalen 16-inchwielen, dakdragers, skidplates en privacy glass, wat een impact heeft op het uiterlijk van de auto. De 60:40 gedeelde achterbank biedt flexibele gebruiksmogelijkheden van zowel zit- als bagageruimte. Een armsteun geeft extra comfort en het beklede dashboard zorgt voor een verfijnde uitstraling in het interieur.

De hybride topuitvoering is de Grande Panda La Prima. Die onderscheidt zich door zijn speciale lichtmetalen 17-inchwielen, hoogwaardige stoffen en innovatieve BAMBOX Bamboo Fiber Tex®-bekleding van het dashboard, maar is ook voorzien van alle functies van zowel het Tech als het Style pack. Deze uitvoering benadrukt de voortdurende inzet van FIAT om duurzame materialen te gebruiken. De Grande Panda hybride heeft een vanafprijs van € 25.990.

ADAS

FIAT voorziet de Grande Panda van een uitgebreid pakket ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems) voor veilig en comfortabel rijden. Tot de belangrijkste opties behoren Parking Assistance met sensoren achter (en standaard op La Prima ook een voorsensor en achteruitrijcamera), evenals rijassistentie zoals cruisecontrol, snelheidsbegrenzer, Active Safety Brake en Lane Keeping Assist, dat de auto zachtjes terug in de juiste rijstrook stuurt als de bestuurder per ongeluk naar een andere afdwaalt. Ook bieden waarschuwingen informatie over snelheidslimieten en afnemende alertheid van de bestuurder. Actieve veiligheidssystemen waarschuwen voor geopende portieren en achterklep, zodat alles goed gesloten is voor het vertrek. Deze technologieën werken samen om de veiligheid en het comfort op de weg te verbeteren.

Online diensten voor elke behoefte

Reizen met een gerust hart is betaalbaarder dan ooit met de Fiat Grande Panda. Met zijn digitale 10-inchcluster, 10,25-inch touchscreen dat draadloos spiegelen van de telefoon garandeert om alle functies op het grote centrale scherm te hebben, en de draadloze telefoonoplader in combinatie met tot 4 x USB-C snelladen, was het leven aan boord nog nooit zó eenvoudig. Wat de connected services betreft, draait het aanbod van FIAT rond drie hoofddoelen die de bestuurder centraal stellen: de rit veiliger, het leven eenvoudiger en elke reis opwindend maken. De twee beschikbare pakketten zijn gericht op deze doelen. Connect ONE is het standaardaanbod, met diensten als de SOS-hulpoproep om gemakkelijk contact op te nemen met hulpdiensten, pechhulp en het Vehicle Health Report over de status van de auto. Het Connect PLUS-pakket omvat diensten als de autozoeker en de Connected Navigation-service die de bestuurder ondersteunt bij het vinden van optimale routes, parkeerplaatsen en laadstations. De e-ROUTES-service completeert het Connect PLUS pack dankzij de app die de bestuurder desgewenst naar beschikbare laadstations langs de route leidt. Dankzij de synchronisatie van de e-ROUTES-app met de statische en dynamische gegevens van de Grande Panda kan de bestuurder genieten van een soepele en stressvrije rijervaring en profiteren van informatie over verkeer, weer, gevaren enzovoort.

bron : Stellantis / Fiat

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait