De Renault Master 100 % Electric
“Elektrisch rijden doen we op de kermis!“ “De actieradius is niets, je moet elke dag aan de lader.“ “Hij kan toch niets trekken, daar heeft die de kracht niet voor.“ “Bij koud weer ben je al de helft van je actieradius kwijt.“ Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de elektronisch rijden bingokaart, die ik standaard vol krijg als ik iets van elektrisch rijden voor de camera heb.
Maar bij Harbers Trucks weten ze, dat ik transport op alle manieren waardeer. Transport is op vele manieren mogelijk, van groot tot en met de bedrijfswagenbussen van de Mini-Truckers. Ook deze zijn van belang om het transport in Nederland niet stil te laten vallen. Want hoewel we het graag willen, de ‘grote jongens’ komen nou eenmaal niet op iedere plek. Bij Harbers kregen ze een bijzondere demo bedrijfswagen en ze vroegen mij om deze uitgebreid te testen. De trouwe volgers weten dat ik van leuke uitdagingen houd en zei na een leuk telefoongesprek dan ook ja. Enigszins gespannen, maar ook trots, ging ik op weg naar Harbers Barneveld. En daar stond de wagen al voor mij paraat.

Dag 1
Ja ik typ het echt goed: dag één. “Want”, zeiden ze bij Harbers, “Echt goed testen kan je namelijk pas als je hem wat langer heb.” Na een kop koffie en een eerste kleine indruk, kreeg ik ook een pas om ‘m op te laden. “De kabel ligt op de plek waar die moet liggen als je hem nodig heb. Wij zijn benieuwd. Have fun, de komende dagen”. En na wat spullen te hebben overgezet, kon ik gaan. Ik had mijzelf wel voorgenomen, ik ga ervoor om NIET bij te laden. En gewoon te gaan rijden, zoals ik eigenlijk altijd rijd met auto’s. Geen gekkigheid, geen overdreven netjes rijden. Nee, ik doe lekker de radio aan, koppel de telefoon dat ik ook gewoon gebeld kan worden en ja, ik doe zelfs de verwarming aan. Kortom het gewone standaardpakket, zoals ik ook bij een benzine of diesel voertuig zou gaan doen. Want alleen dan kan je vergelijken. Ik rijd vanuit Barneveld weg met een volle accu, of zoals je zou willen noemen een volle tank. Ik zou het naar mijn zin gaan hebben, dat kon niet anders.

Bekijks
Een opmerking die ik vaak te horen krijg, is dat elektrische voertuigen traag optrekken. En dat de draaicirkel te groot is. Zo groot als een vrachtwagen, zodat ze voor een smalle binnenstad ongeschikt zijn. Nou, dat ga ik dan allemaal eens testen. Met een best wel opvallende strakke wegligging, is de wagen zeker vlotter weg dan je zou verwachten. En misschien is het even wennen, omdat ze écht wel heel nieuw is. Er staat pas 200 kilometer op de teller. En hoewel een stoel van persoon tot persoon verschilt, zit deze eigenlijk bijzonder goed. Dat vind ik belangrijk, een goede zit is van groot belang. Dat zouden we ons vaker moeten realiseren. We maken heel wat kilometers en die gaan zittend aan ons voorbij.
Ondertussen valt het mij op dat er heel wat mensen (voornamelijk mannen) kijken. Niet naar mij achter het stuur, maar naar de bestelwagen. De laatste upgrade die de Renault Master in twee jaar gedaan heeft is goed gelukt. En daarmee vergelijk ik ‘m met z’n voorganger, die mij in ieder geval bekend is. Als ik op een paar plekken stil sta om even te genieten en te fotograferen, hoor ik “Zo, dat is een beste neus die daar op zit”. Ja, er staat wel wat. Het valt mij op dat online vaak negatieve reacties staan, maar als ze ‘m dan in het echt zien, willen ze toch een kijkje nemen. De nieuwsgierigheid wint altijd.

En dan kom ik nog even terug op de draaicirkel. Want dit grote voertuig heeft namelijk een hele kleine draaicirkel. Kleine straatjes? Géén probleem, daar manoeuvreer je ‘m zo doorheen. Qua draaicirkel zou je denken dat je in een Renault Twingo rijdt. En dat is verbazingwekkend te noemen.
Dag 2
Toen ik gister thuiskwam, heb ik de bestelwagen bij op de grote parkeerplaats gezet. Mensen uit de buurt die mij al wat langer kennen, grappen “Jij durft, ben je nu zelf Mini-Trucker geworden?’ Met geduld beantwoord ik hun vragen. Leg uit dat deze bestelwagen 100% elektrisch is en dat ze helemaal niet tegenvalt. Het verbruik valt enorm mee. Ik vertrok met een 100% accu en stopte met een 70% accu. En voor de critici onder ons, dit is geen groot verbruik. Ieder voertuig verbruikt op korte afstanden nou eenmaal meer dan op lange.
Bij de start op dag twee, staat de accu op 68%. Maar ook dat is normaal, bij een benzineauto verlies je ook altijd iets, als je de auto stilzet en vervolgens weer gaat starten. Met het elektrisch rijden letten we er vreemd genoeg meer op. Maar dat de actieradius met de helft inzakt, is dus helemaal NIET waar. Voor vandaag staat er een rit naar Zeewolde gepland. Daar ga ik op bezoek bij een oude bekende. Paul is een Mini-Trucker, waar ik in het verleden een reportage mee heb gemaakt. En hij is in hart en nieren een echte ‘petrolhead’! Hij weet dat ik kom, de koffie zal klaar staan, zei hij. Dus na de kleine afstanden van gister, ga ik nu voor een lange afstand. En dan merk ik meteen verschil. Het verbruik is zo laag, dat ik gewoon check of alles het wel doet? En ja, wederom staan de radio en de verwarming aan. Het is buiten iets kouder dan gister en ook de telefoon is gekoppeld.

Verbaasd
Wanneer ik bij Paul arriveer, zegt hij meteen: “Ik hoor niks”. Nou, laat dat nou net de bedoeling zijn, hahaha. Ik parkeer de bestelwagen en ben blij met de camera, ik zou geen schade willen rijden. Nadat Paul en ik koffie hebben gedronken, gaan we een stukje rijden in de Zeewolse polder. Paul heeft achter het stuur plaatsgenomen. Bij het starten mist hij het geluid, maar dat is een kwestie van wennen. En de ene persoon is nou eenmaal sneller om, dan de andere. Dat kan ik alleen maar respecteren. Paul weet een leuke route door de omgeving en rijdt lekker door, zoals hij altijd doet. Niet sneller, niet langzamer. “Want”, zegt hij, “Anders kan ik niet testen”. Bij terugkomst is hij verbaasd en verrast. “Dit had ik écht niet verwacht. Hij is heel stil. Maar ook heel vlot”.
Conclusie
Het type dat ik test, heeft een 87 KWH accu en kan maar liefst twee ton trekken. Dus de caravan of aanhanger kan er gewoon goed achter. Er bestaan dus elektrische voertuigen mét trekvermogen en zo kan deze mythe kan ook van tafel! De actieradius is uiteraard afhankelijk van hoe er mee wordt gereden. De 425 kilometer is er zeker mee te halen, maar wordt wel bepaald door de ‘rechtervoet’. Standaard zijn Apple Car Play en Android Auto geïnstalleerd, zodat je gemakkelijk kunt koppelen. Er zit een goede DAB+ radio in. En bij een snellader is de accu binnen 30 minuten tot 80% geladen. Combineer dit met je rustpauze, kun je gezamenlijk opgeladen weer verder.

En nu is de vraag of ik zelf heb moeten bijladen? Het antwoord is NEE. Ik startte met een 100% accu, heb op de eerste dag kleine stukjes gereden en op de tweede dag langere afstanden. Terug bij Habers in Barneveld, heb ik nog een bereik van 36%. Terwijl ik toch bijna 250 kilometer heb gereden. Alles gebruikt, een beetje ‘gespeeld’, maar ook dat moet kunnen. Elke dag opladen, is dus ook géén must. Kortom, ik vind het niet verkeerd!
Bedankt
Het waren een paar mooie dagen, ik kan niet anders zeggen. Ik bedank het team van Harbers voor de geboden mogelijkheid. Ik ben zeker een ervaring rijker.
Jantine