Robuust, krachtig – en nu ook volledig elektrisch: Mercedes-Benz Trucks presenteert op de bauma 2025 de nieuwe eArocs 400

Belastbaar, krachtig en efficiënt, ook onder veeleisende gebruiksomstandigheden, in het terrein en op de weg: met deze eigenschappen behoort de Arocs van Mercedes-Benz Trucks al jaren tot de belangrijkste spelers in het bouwtransport. En deze onderscheidende truck is nu ook beschikbaar in een batterij- elektrische variant: de nieuwe eArocs 400. De lokaal CO2-vrije en geluidsarme elektrische vrachtwagen viert zijn wereldpremière op de bauma 2025 in München van 7 tot 13 april. Mercedes-Benz Trucks benadrukt daarmee nogmaals met welke innovaties het bedrijf de transformatie naar CO2-neutrale aandrijvingen voortzet en hoe deze oplossingen ook de bouwsector ten goede komen.
Momenteel is voor de eArocs 400 een kleine serie van 150 voertuigen per jaar gepland voor geselecteerde Europese markten. Het voertuig zal in eerste instantie als 32- en 41-tonner in de asconfiguratie 8×4 met vier verschillende wielbases beschikbaar zijn en kan als betonmixer of kipper worden opgebouwd. Hiermee is hij geschikt voor het merendeel van de essentiële toepassingen in de bouwsector. De lokaal emissievrije eArocs 400 is welkom in low- en zero-emissiezones in de binnenstad en dankzij zijn lage geluidsniveau ook zeer geschikt voor geluidsgevoelige omgevingen zoals woongebieden, de omgeving van ziekenhuizen, scholen en kleuterscholen en voor werkzaamheden gedurende de nacht. De verkoopstart vindt plaats vanaf het eerste kwartaal 2026.
Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks: “Met de nieuwe eArocs 400 introduceren we de elektrificatie bij Mercedes-Benz Trucks nu ook in de bouwsector, die voor onze economie en maatschappij van bijzonder belang is. Na het distributie- en langeafstandsverkeer gaan we daarmee verder met de uitbreiding van ons productaanbod met batterij-elektrische vrachtwagens. Cruciaal is nu dat de politiek de uitbreiding van de laadinfrastructuur voortzet en de randvoorwaarden schept voor het economische gebruik van deze voertuigen.”
Stina Fagerman, hoofd Marketing, Verkoop en Services Mercedes-Benz Trucks: “De eArocs 400 rijdt lokaal CO2-vrij en is tegelijkertijd net zo krachtig en robuust als onze klanten van de conventioneel aangedreven Arocs gewend zijn. Zijn actieradius is zo ontworpen dat hij essentiële toepassingen voor het bouwverkeer in de buurt van de weg afdekt. Dankzij de batterij-elektrische aandrijving is hij daarom vooral geschikt voor toepassingen in omgevingen met beperkte toegang (zero emissie zones) of geluidsgevoelige omgevingen zoals binnensteden of woongebieden.”
Krachtige elektrische aandrijving en voldoende actieradius voor de dagelijkse praktijk
Voor de nieuwe eArocs 400 neemt Mercedes-Benz Trucks essentiële componenten over van de eActros 600. Hiertoe behoren naast de frontbox en de Power Take-Off (PTO) resp. krachtafnemer ook de batterijen op basis van de lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP). Deze worden vooral gekenmerkt door een lange levensduur en een bijzonder hoge bruikbare batterij capaciteit.
Door zijn duidelijk hogere rendement is de eArocs 400 ten opzichte van een vergelijkbare dieselvrachtwagen minstens 50 procent energiezuiniger. Hij beschikt over een bedrijfsspanning van 800 volt en twee batterij pakketten met een geïnstalleerde batterij capaciteit van 414 kWh die direct achter de cabine in de batterijtoren zijn ondergebracht. De actieradius bedraagt als betonmixer tot 200 kilometer1 zonder tussentijds opladen. De klanten rijden doorgaans in één ploegendienst, leggen gemiddeld minder dan 100 kilometer per dag af en rijden daarbij vrijwel uitsluitend op geasfalteerde wegen. Daarmee is deze elektrische vrachtwagen voor deze inzet uitermate geschikt. Bij de kippervariant stijgt de actieradius tot 240 kilometer2 zonder tussentijds opladen. De eArocs 400 kan met maximaal 400 kW worden opgeladen via standaard aan beide zijden van het voertuig aangebrachte CCS2-laadaansluitingen. De twee batterijpakketten hebben ongeveer 45 minuten nodig om van 20 naar 80 procent op te laden.3
In de eArocs 400 is een krachtige centrale motor met drietraps transmissie en een continuvermogen van 380 kW en een piekvermogen van 450 kW ingebouwd. In combinatie met deze technische aandrijfoplossing kunnen de beproefde assen met planetaire naafreductie van de Arocs worden gebruikt om ook in de toekomst de voor het gebruik op bouwplaatsen benodigde bodemvrijheid te bieden. De elektrische aandrijflijn wordt door de in Vilshofen aan de Donau gevestigde Paul Group in het in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth geproduceerde voertuig geïntegreerd.

Multimedia Cockpit Interactive 2 met spraakbediening
De Multimedia Cockpit Interactive 2, die ook in de eArocs 400 is ingebouwd, blijkt zeer nuttig in het dagelijkse werk, waardoor het voertuig nog beter verbonden en beter geschikt is voor het dagelijkse gebruik op de bouwplaats. Het 12″ instrumentendisplay en het verbeterde touchscreen zorgen voor een intuïtieve bediening – ook op oneffen terrein. Een ander pluspunt: veel functies kunnen nu veilig en snel via spraakbesturing worden geactiveerd. Het nieuwe favorietenmenu biedt bovendien directe toegang tot bouwspecifieke functies, zoals PTO’s.
Veiligheids- en assistentiesystemen
Een hoge eis van Mercedes-Benz Trucks, met name ook in het bouwverkeer, is dat de chauffeurs op de bouwplaats en onderweg veilig onderweg zijn. Daartoe zorgen de in de eArocs 400 ingebouwde4 veiligheidsassistentiesystemen zoals de Active Brake Assist 6, de Active Sideguard Assist 2 en de Front Guard Assist er onder andere voor dat de bestuurders gevaren tijdig kunnen herkennen, vroegtijdig kunnen remmen en het overzicht over de verkeerssituatie kunnen behouden. De assistentiesystemen kunnen er in het bijzonder toe bijdragen dat momenten van onoplettendheid, bijvoorbeeld door vermoeidheid, stress of afleiding, voor alle betrokkenen zo min mogelijk ernstige gevolgen hebben. De systemen voldoen daarbij niet alleen aan de sinds 2022 resp. 2024 geldende normen van de door de EU vastgestelde General Safety Regulation (GSR), maar overtreffen deze deels in hun omvang.
Robuuste componenten en efficiënte opbouwoplossingen
Zowel van buiten als van binnen is de eArocs 400 precies afgestemd op de dagelijkse eisen van de wegbouw. Dit wordt duidelijk zichtbaar aan componenten zoals de tandemaandrijfassen met hypoïde- of planeetassen, het stabiele chassis, de stalen vering voor en achter, de 3-delige bumper met stalen hoeken, het steenslagbeschermingsrooster van metaal voor de koplampen, de klapbare onderrijbeveiliging en de roostervormige bouwachterlichten in plaatwerk. De halflange cabine met onderhoudsvriendelijk interieur, extra opbergruimte en optioneel bed is volledig verzinkt en garandeert bovendien een maximale opbouwlengte bij zo groot mogelijke wendbaarheid.
Wat de opbouwoplossingen betreft, presenteert Mercedes-Benz Trucks op de bauma van dit jaar op zijn eigen beursstand een eArocs 400 met de mixer HTM 905 in de ‘lichtgewicht’ uitvoering van Liebherr met hydraulische trommelaandrijving. De HTM 905 met een nominale vulling van 9 kubieke meter maakt deel uit van de huidige generatie betonmixers van het bedrijf, die speciaal is ontwikkeld met het oog op een hoger rendement, verbeterde ergonomie en eenvoudigere reiniging. De hydraulische pomp van de betonmixer haalt zijn energie uit de hoogspanningsaccu’s van de eArocs 400, de ingebouwde PTO in de elektrische vrachtwagen zet daarbij de elektrische in hydraulische energie om.
Op bauma is ook een variant van de eArocs 400 met volledig elektrische mengtrommel te zien. Op het buitenterrein van de beurs presenteert CIFA-moederbedrijf Zoomlion de Mercedes-Benz eArocs 400 met de betonmixer E10 uit de ENERGYA-serie met een nominaal volume van 10 kubieke meter en een toegestaan totaalgewicht tot 44 ton.
Naast deze getoonde variant kan de eArocs 400 ook met een volledig geïntegreerde elektrische mixeroplossing via de voertuigbatterij worden gebruikt. Op de bauma op de beursstand van Mercedes-Benz Trucks kan men zich bovendien informeren over het gebruik van de eArocs 400 met een kipper van Meiller.
Bron : Daimler Trucks Nederland