Polestar en StoreDot laden prototype Polestar 5 in 10 minuten op van 10-80%
Polestar en Storedot, de pionier in snellaadbatterijen, hebben samen met succes de baanbrekende Extreme Fast Charging (XFC)-technologie in een auto geïntegereerd. Met deze ultrasnelle laadtechnologie van Storedot kon de batterij van een prototype van de Polestar 5 in slechts 10 minuten van 10 tot 80% worden opgeladen. Het volledig operationele prototype heeft zijn batterij opgeladen met een consistente laadsnelheid vanaf 310 kW, die aan het einde van de laadsessie opliep tot meer dan 370 kW.
Deze eerste demonstratie ter wereld van een extreem snelle oplaadsessie met een rijdend prototype waarvan de batterij in 10 minuten van 10-80% kon worden opgeladen, is de nieuwste mijlpaal van de strategie van Polestar waarbij het merk samenwerkt met innovatieve technologiepartners om de beste klantervaring te creëren.
Met het speciale batterijpakket van 77 kWh – dat bestaat uit siliciumdominante cellen in plaats van individuele cellen in een laboratoriumomgeving – zou een middelgrote elektrische auto in 10 minuten een actieradius van 320 km moeten kunnen bijladen. Het batterijpakket heeft de potentie om te worden vergroot tot minimaal 100 kWh.
Deze XFC-test door de batterij-ingenieurs van Polestar en StoreDot is uitgevoerd om de proof-of-concept aan te tonen voor XFC-technologie die kan worden toegepast in toekomstige modellen van Polestar.
Thomas Ingenlath, CEO van Polestar: “Tijd is een van de grootste luxe-items in het leven. Als aanbieder van luxe elektrische auto’s is het dan ook aan ons om één van de grootste uitdagingen van elektrisch rijden aan te pakken: oplaadtijden. Met deze nieuwe technologie hoeven Polestar-rijders minder tijd te besteden aan het opladen en zijn ze nog sneller weer onderweg dan voorheen. Sterker nog, de oplaadtijden gaan steeds meer lijken op die van tanken.”
De revolutionaire XFC-technologie van StoreDot maakt gebruik van siliciumdominante cellen met een energiedichtheid die vergelijkbaar is met moderne NMC-cellen, en vereist geen gespecialiseerde koelsystemen in het voertuig. De modules van de experimentele XFC-batterij hebben een structurele functie die de mechanische eigenschappen en het koelvermogen verbeteren, terwijl het gewichtsniveau behouden blijft, en ook een hoge recycleerbaarheid en optimaal onderhoudsgemak wordt bereikt.
Bij hedendaagse EV-batterijen kunnen de laadsnelheden sterk variëren, afhankelijk van de laadstatus (SOC), en soms aanzienlijk dalen naarmate de SOC vordert. Tijdens de test zag Polestar de laadsnelheid stijgen van 310 kW bij 10% SOC naar meer dan 370 kW bij 80% SOC, wat de stabiele laadsnelheid van de technologie aantoont zonder een significante verandering in laadsnelheid of efficiency tijdens de oplaadsessie.
Belangrijk hierbij is dat de test aantoont dat de XFC-technologie goed werkt met de huidige DC-laadinfrastructuur, die uit steeds meer krachtige DC-laders van 350 kW of hoger bestaat.
Dit betekent dat EV-rijders minder tijd hoeven te besteden aan het opladen van hun auto, wat bij een oplaadbeurt van 10 tot 80% bij veel moderne elektrische modellen nog steeds ongeveer 30 minuten kan duren. Door de oplaadtijd met XFC-technologie terug te brengen tot 10 minuten komt deze veel dichter in de buurt van de tijd die het kost om een brandstofauto te tanken. En dankzij de consistente laadsnelheden die worden bereikt, kan bij een geschikte snellader ook in vijf minuten worden geladen van 50% SOC naar meer dan 80% SOC.
Dr. Doron Myersdorf, CEO van StoreDot: “We zijn erg enthousiast om de indrukwekkende prestatie vandaag te kunnen delen en zijn er trots op dat we dit samen met Polestar doen. De toewijding van Polestar aan de ontwikkeling van extreem snelle oplaadtechnologie gaat de adoptie van elektrisch rijden verder versnellen. Deze doorbraak brengt een revolutie teweeg door de barrière van actieradius- en oplaadangst weg te nemen. EV-rijders kunnen met deze technologie lange afstanden afleggen met dezelfde vrijheid en gemak als met een traditionele auto die rijdt op een fossiele brandstof.”
Een video over de testprocedure is hier te vinden:
Bron : Polestar