Roy van Rijswijk

Het is voor de meeste geen geheim dat ik toch wel een speciale plek heb met Berging. Het is een aparte tak van de transport, maar net zo belangrijk. Want ja, kan jij een auto opruimen naar bijvoorbeeld een ongeval? Of hoe komt jouw auto van jouw oprit, naar bij voorbeeld een autodealer, omdat je met pech thuis staat. Aanduwen is toch dan wel een heel eind. En vele zullen er, denk ik, niet de kracht voor hebben.

Het is dan ook tijdens het Mega Trucks Festival van afgelopen december, dat de wagens van Roy van Rijswijk mij enorm triggeren. Na een kop koffie en wat babbelen zegt Roy tegen mij: ”Weet je wat, als jij nou in het nieuwe jaar contact opneemt met mij, dan gaan we de afspraak regelen“. Het is iets later dan ik in de planning had, maar we hadden contact en maakten een afspraak. Onlangs heeft Roy een Iveco X-way 8×4 bergingstruck met maar liefst 570 pk aangeschaft, en dus was dit dé ideale combinatie. En zo ging ik op een regenachtige doordeweekse dag naar Roy toe.

Als het er eenmaal inzit…
Roy begon in 2012 met zijn bergingsbedrijf, nadat hij ervaring had opgedaan bij het bergingsbedrijf van zijn oom. En dat begon met auto’s te wassen. Leerde het vak op die manier rustig en vertrouwd kennen. Roy vertelt: ”Ik had het niet anders willen doen. Ik heb echt een goede leermeester aan mijn oom gehad. Ik kon alle kneepjes van het vak leren, waar ik tot op de dag vandaag nog steeds wat aan heb. En ja wat je geleerd hebt, neem je verder mee in de huidige ontwikkelingen van de voertuigen van nu. Toen ik de overname kon doen van zijn bedrijf, heb ik geweigerd. Hij had al best een grote naamsbekendheid en ik teveel onzekerheden. Gaan mensen wel met je mee? Kan je hetzelfde aan kwaliteit leveren? Of zou ik achteruit gaan? Je weet het niet. Nu zeg ik, ik had het wel kunnen doen. Aan de andere kant ik kijk wel super trots naar waar ik nu sta. Van nul beginnen en kijk waar het mij nu gebracht heeft. Daar ben ik trots op! Mijn oom komt af en toe langs en kijkt dan rond. Hij zegt dan poeh poeh, de leerling is de meester geworden. Hij is trots en dat vind ik leuk“.

Van personenauto’s naar zware berging
Aanvankelijk deed Roy alleen lichte bergingen van personenauto’s, maar een jaar later deed de eerste zware bergingsvoertuig zijn intrede. Sindsdien groeide het bedrijf snel. Op dit moment rijden er inclusief de nieuwe IVECO zeven wagens en focust Roy zich vol op de zware berging. De lichte berging heeft Roy eruit gedaan (deze heeft hij overgedragen). Of hij het mist? Daar is Roy direct in: ”Het werd eerlijk gezegd teveel. Het klinkt cliché, maar ik houd van mijn werk en ook van mijn gezin. Dus moest ik keuzes maken. Ik wilde weer meer uitdaging en dat het weer leuk werd. Je snapt vast wel wat ik bedoel. Dat je glimlachend op pad gaat en dat je dan denkt YES dit is nog steeds leuk. Mijn hart ligt bij het transport en daar zal het toch altijd wel blijven liggen. En voor mijn gevoel, ervaar ik dat jouw hulp in het transport meer gewaardeerd wordt. Dat klinkt misschien gek, maar als een vrachtwagen stil staat kost het natuurlijk veel geld. Wanneer je dan zorgt dat alles zo vlot mogelijk verloopt, wordt het écht gewaardeerd”. Natuurlijk snap ik dat wel, je moet doen wat je leuk vindt. Maar het klinkt zo simpel, sta maar voor de keuze, dan zie je toch wel mensen achter de oren krabben. En servicegericht is natuurlijk altijd goed.

Routine
Tijdens mijn bezoek heeft Roy een melding die misschien wel leuk is om voor mij eens mee te maken. We gaan op een niet nader te noemen locatie een vrachtwagen halen. Dan kan ik gelijk kijken hoe het werken met de Iveco verloopt. Onderweg komen we veel bekenden van Roy tegen. Zou elke bekende van Roy mij een euro geven, had het een ‘spaarzame’ dag geweest, hahaha. Uiteraard zegt het ook wat over de service, voor Roy is niets te gek. Hij weet ook letterlijk van een aantal meldingen nog precies hoe-en-wat, dat vind ik wel bijzonder. Of zal dat toch het bekende ‘bergerstikje’ zijn? Nadat we aankomen op de locatie en ik toestemming heb met aanpassingen voor foto’s te maken gaat Roy rustig zijn gang.  Hij heeft écht een eigen route voor alles. Alles ligt binnen handbereik in de Iveco, en binnen no time staat de truck achter op de lepel en gaan richting het schadeherstelbedrijf waar zij verder hun werk zullen gaan doen.  Het is te zien dat Roy achter het stuur op zijn plek zit.

Toekomst
Als ik Roy vraag hoe hij over de elektrische en de waterstofvoertuigen van de toekomst denkt, kijkt hij mij schuin aan. Vervolgens glimlacht hij en zegt: ”Een berger kan met alles rijden, maar de technieken zijn er nog niet zo voor dat ook de berger die kant op moet denken. Zal het zo zijn dan zal ik het accepteren, maar zolang ik die lekkere diesel kan rijden, ga ik er niet van af“.Door een toekomstige groei/overname zal Roy zelf wat minder langs de weg te vinden zijn. Maar daar verteld hij later graag zelf wat meer over. Hij vult aan: “Zolang ik het vol kan houden, ga ik voor drie dagen buiten en twee dagen binnen aan de slag. Buiten doe je namelijk ook netwerken, binnen een stuk minder“.

We maken voor het pand nog een paar foto’s, nemen nog een bakje koffie en dan is het tijd om gedag te zeggen. Roy naar zijn afspraak, ik naar huis. Onderweg bedenk ik mij, leuk wat een gesprek tijdens het event in de Brabanthallen, kan brengen. Bedankt Roy en team voor jullie gastvrijheid en respect,

Jantine

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait