Renault Group toont ambitieuze strategie voor autonoom openbaar vervoer op niveau 4.

Renault Group heeft een pragmatische kijk op technologie. Innovatie heeft alleen zin als het wordt gedeeld, financieel haalbaar is en daadwerkelijk voordeel biedt voor zo veel mogelijk mensen.

Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om steeds effectievere bestuurdersassistentie te bieden en functies aan te passen op verschillende soorten voertuigen en toepassingen.

Voor de meeste modellen biedt Renault Group al bestuurdersassistentie op topniveau, voor extra comfort en veiligheid. Nog verdere automatisering, met als doel volledig autonoom rijdende voertuigen, is vooralsnog onwaarschijnlijk. Zowel huidige regelgeving, de verwachtingen van klanten als de kosten van de complexe technologie staan nog in de weg.

Voor het openbaar vervoer wil Renault Group zich echter maximaal inzetten voor duurzame en autonome mobiliteit. Daarom ontwikkelt Renault Group een elektrisch en gerobotiseerd miniBus-platform dat is voorzien van verschillende technologieën van gespecialiseerde partners.

De afgelopen jaren zijn al meerdere experimenten uitgevoerd en er staan er nog meer op stapel. Nieuw is een samenwerking met WeRide, een wereldwijde expert op het gebied van autonoom rijdende voertuigen. De eerste demonstraties onder praktijkomstandigheden vinden vanaf 26 mei plaats tijdens het aanstaande Roland-Garros tennistoernooi.

DE RENAULT GROUP STRATEGIE VOOR AUTONOME VOERTUIGEN

Internationaal zijn vijf niveaus van ‘geautomatiseerd en autonoom rijden’ bepaald. Die variëren van niveau 0 zonder enige assistentie tot niveau 5 waarbij het voertuig volledig autonoom rijdt, onder alle omstandigheden en zonder menselijke chauffeur aan boord.

Voor voertuigen voor individueel gebruik richt Renault Group zich op niveau 2 of 2+. Daarvoor zijn er verschillende bestuurdersassistentiesystemen die tot de top van de markt behoren en die de modellen extra veilig en comfortabel maken. Bijvoorbeeld met een cruise control die rekening houdt met verkeers- en wegomstandigheden, Lane Keeping Assist en binnenkort ook een automatische inhaalfunctie. Deze systemen bieden assistentie en de bestuurder blijft zelf verantwoordelijk voor het rijden.

De stap van niveau 2 naar niveau 3 is technologisch complex, omdat het voertuig voor niveau 3 veilig moet kunnen rijden in complexe omgevingen en dat met beperkte interventie van de bestuurder. De kosten van deze complexe technologie zijn nog erg hoog ten opzichte van de geboden voordelen, waardoor er nauwelijks tot geen vraag naar is.

Tegelijkertijd zorgt Renault Group ervoor dat de technische architectuur van zijn voertuigen geschikt is om verder te evolueren naar autonoom rijden, mochten verwachtingen van klanten, regelgeving of de kosten van de technologieën op een gegeven moment veranderen.

Voor het openbaar vervoer ziet Renault Group wél kansen voor autonome voertuigen. Naar verwachting is er de komende jaren vraag naar enkele duizenden exemplaren van de zelfrijdende miniBussen op jaarbasis.

DE AUTONOME MINIBUS: RELEVANT EN NOODZAKELIJK VOOR OPENBAAR VERVOER

Renault Group is overtuigd van de voordelen van autonoom openbaar vervoer. Al enkele jaren voert Renault Group proeven uit om zo te ontdekken waar lokale overheden het meest behoefte aan hebben. Een voorbeeld is het Mach 2-project dat in 2023 werd aangekondigd. Vanaf 2026 wordt een vloot geautomatiseerde elektrische minibussen geïntegreerd in het openbaarvervoersnetwerk van Châteauroux Métropole, Frankrijk.

Uiteindelijk zullen deze proeven leiden tot een gerobotiseerd elektrisch miniBus-platform op basis van de nieuwe Renault Master, met technologieën van gespecialiseerde partners zoals EasyMile, Milla en WeRide.

De autonome exemplaren van de miniBus zijn flexibel inzetbaar en kunnen 24/7 rijden. Ze zijn een veilig en emissievrij alternatief of een efficiënte aanvulling op bestaande vervoersmiddelen zoals treinen, trams en bussen. De lage kosten en emissie per afgelegde kilometer of vervoerde passagier maken ze heel aantrekkelijk. De extra kosten van robotisering en automatisering worden gecompenseerd doordat geen chauffeur nodig is. Een eenvoudig monitorings- en controlesysteem op afstand is voldoende om het wagenpark te beheren en in te zetten.

WERIDE, EEN WERELDWIJDE SPECIALIST IN AUTONOME VOERTUIGEN

Renault Group start nu een nieuwe samenwerking met WeRide, een wereldwijde specialist op gebied van autonoom rijden. De nieuwe samenwerking richt zich op grootschalige commerciële inzet van voertuigen met autonoom rijden op niveau 4. Dat wil zeggen dat deze voertuigen volledig zelfstandig kunnen rijden binnen een afgekaderde route en met toezicht op afstand. Een chauffeur aan boord is niet meer nodig.

In 2018 investeerde Alliance Ventures1 in het jonge bedrijf WeRide, dat toen net een jaar oud was. Alliance Ventures voorzag een toekomst met behoefte aan gemeenschappelijke autonome mobiliteit.

Sindsdien is WeRide uitgegroeid tot een wereldwijde specialist voor autonome voertuigen en heeft het meer dan 700 autonome voertuigen rondrijden, waaronder 300 miniBussen. Deze voertuigen hebben al meer dan 28 miljoen kilometer afgelegd in Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Binnenkort komt daar in samenwerking met Renault Group ook Europa bij.

Gilles Le Borgne, CTO van Renault Group: “Renault Group maakt stappen met de implementatie van zijn strategie voor autonome voertuigen. Dankzij onze experimenten en partners, die tot de beste binnen hun vakgebied behoren, kunnen we ruim voor het einde van dit decennium een zeer relevant gamma aan autonome en emissiearme MiniBussen aanbieden.”

AUTONOME SHUTTLES VOOR ROLAND-GARROS 2024

Als partner van het beroemde tennistoernooi voert Renault in samenwerking met WeRide een proef uit met elektrische en autonome shuttles. Deze zorgen voor goede toegang tot het Roland-Garros-stadion en laten zien hoe volwassen de nieuwe technologieën voor geautomatiseerd openbaar vervoer al zijn.

Van 11.00 tot 19.00 uur, van 26 mei tot en met 9 juni 2024, zal deze experimentele dienst passagiers vervoeren van parkeerplaats P2 (aan de rand van het Bois-de-Boulogne) naar het Roland-Garros-stadion. Na afloop van de wedstrijden worden de toeschouwers weer teruggebracht naar P2 of naar het Place de la Porte d’Auteuil.

Bron : Renault Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait