Primeur in Nederland: Simon Loos test als eerste logistiek dienstverlener de eActros 600
Als enige bedrijf buiten Duitsland wordt er bij Simon Loos een testexemplaar van de Mercedes-Benz eActros 600 ingezet. Het gaat om een voertuig van de fabriek in een speciale bestickering. Simon Loos voert hiermee voor Daimler Truck AG de allerlaatste praktijktests uit, voordat dit nieuwe model begin 2025 in serieproductie gaat. Dit testproject is het vervolg op een intensieve samenwerking op het gebied van elektrisch transport in de afgelopen jaren. De e-truck zal vooral gaan rijden tussen de verschillende regionale en landelijke distributiecentra van Albert Heijn.
- De eActros 600 komt volgend jaar op de markt. Simon Loos werkt nu al mee aan een intensief praktijktestproject met de e-truck. In een later stadium gaat er in heel Europa een grote demo vloot de weg op.
- Het nieuwste elektrische model van Mercedes-Benz biedt 600 kWh batterijcapaciteit en de trekker kan, zonder bijladen, 500 kilometer afleggen.
- Al sinds 2020 werken Simon Loos en Daimler Truck nauw samen met onder meer praktijktests in elektrisch transport.
De ingebruikname van het testvoertuig van de eActros 600-trekker is Simon Loos’ nieuwste hoofdstuk in een lange rij van indrukwekkende ontwikkelingen op het gebied van elektrische mobiliteit. Inmiddels rijden er al meer dan 60 elektrische trucks rond voor de logistiek dienstverlener, overwegend van het merk Mercedes-Benz. Het bedrijf heeft sinds 2014 al meer dan 5 miljoen elektrische kilometers afgelegd. Wim Roks is wagenparkbeheerder bij Simon Loos. Hij vertelt: “Waar we de e-trucks tot nu toe inzetten voor de geluids- en emissieloze bevoorrading van supermarkten in binnensteden, gaat deze eActros 600 langere afstanden rijden tussen distributiecentra. Nu is de eActros 600 ook wel een echte gamechanger: waar we tot op heden elektrisch zo’n 250 kilometer veilig in konden plannen per rit, gaan we hiermee de 500 kilometer aantikken. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer. Een mijlpaal.”
Grootste dataleverancier
Tjeerd Tromp, Head of Sales bij Daimler Truck Nederland is trots op de nieuwste ontwikkeling. Hij vertelt: “De eActros 600 zien wij als het belangrijkste model in de transitie naar emissievrij transport. In aanloop naar de serieproductie die begin volgend jaar begint, is het fijn om met zo’n innovatieve en vooruitstrevende speler op te kunnen trekken als Simon Loos. Het levert ons veel nuttige data op en zo helpt dit project ons om het eindproduct tot in de allerlaatste puntjes te kunnen optimaliseren voor de marktintroductie. In een eerder en vergelijkbaar project bleek Simon Loos een echt ‘datakanon’ te zijn tussen de andere transporteurs: van alle bedrijven die in Europa meewerkten, leverde de test bij Simon Loos met grote afstand de meeste gegevens op, mede omdat de truck binnen deze organisatie veruit de meeste kilometers reed. Wat dat betreft is deze samenwerking dus nú al veelbelovend.”
Wim Roks: “Mileage is King”
Ook Wim kijkt uit naar deze samenwerking: “Wat inmiddels wel duidelijk is: Mercedes-Benz Trucks pakt deze transitie naar elektrische mobiliteit heel grondig aan. Het is een professionele partij die veel tijd stopt in de voorbereiding en geen enkel detail onopgemerkt laat. Dat we dit testvoertuig, dat zo belangrijk is voor de fabrikant, nu in bruikleen hebben gekregen maakt het extra duidelijk. Voorlopig rijdt de e-truck 1 shift per dag, maar we gaan snel opschalen. Deze eActros 600 gaat hard aan het werk, want: mileage is king. Dat hebben we bij de vorige tests ook al laten zien. Deze truck rijdt met een trailer met koelmogelijkheid voornamelijk tussen de regionale en nationale distributiecentra van Albert Heijn en Hilton Foods. Daarbij zorgen we er in onze planning voor dat de truck altijd lading bij zich heeft. Bovendien zetten we hem op verzoek ook in voor onze andere klanten die dan eveneens waardevolle ervaring kunnen opdoen met dit nieuwe model.”
Over de eActros 600
De nieuwe eActros 600 is een baanbrekende e-truck. Hij biedt een hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh – vandaar de typeaanduiding 600 – en een actieradius van 500 kilometer op één enkele acculading (bij een GCW van 40t). Tussentijds laden tijdens de verplichte pauzetijden van de chauffeur maakt het mogelijk om meer dan 1.000 kilometer op een dag te rijden, Hiermee wordt het een volwaardig alternatief voor de dieseltruck.
De eActros 600 kan geleverd worden met een voorbereiding voor MCS (Megawatt Charging System; megawatt laden). Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, kan deze achteraf in de eActros 600-modellen worden ingebouwd. De accu’s kunnen dan in ongeveer 30 minuten worden geladen van 20 tot 80 procent bij een geschikt laadstation met een vermogen van circa 1 megawatt, waardoor het aantal kilometers dat er per dag gereden kan worden nog verder omhoog gaat.
Het voertuig is technisch ontworpen voor een GCW tot 44 ton. Met een standaard trailer heeft de eActros 600 in de EU een laadvermogen van circa 22 ton. Optisch heeft de e-truck een volledig nieuw, puristisch design. Dit geeft het testvoertuig echter niet prijs door de speciale print.
Over Simon Loos
Simon Loos is een vooraanstaand logistiek dienstverlener. Het West-Friese familiebedrijf is continu gericht op optimalisatie en innovatie. Het klantenbestand van Simon Loos bestaat uit aansprekende bedrijven en merken, zoals Albert Heijn. Naast winkeldistributie, netwerktransport, drankenlogistiek en bulktransport, heeft Simon Loos ook een gerespecteerd imago verworven in warehousing, co-packing en logistieke consultancy. Simon Loos hecht veel waarde aan ontwikkeling en innovatie in onder andere het wagenpark. Dit mede omdat venstertijden, milieuzones en veiligheid de basis zijn van de dagelijkse transportpraktijk. Het bedrijf pioniert samen met Mercedes-Benz Trucks al meer dan 30 jaar. Ook deze allereerste eActros 600 in gebruik door een Nederlandse klant is daar weer een treffend voorbeeld van.
Bron : Daimler Trucks Nederland