Koopman bestelt elektrische MAN eTGX voor onderdelendistributie Pon Logistics
Voor Koopman zijn duurzaamheid en rendement belangrijke argumenten geweest om het koopcontract te ondertekenen van een 100% elektrische MAN eTGX. De nieuwe eTruck van Koopman wordt door Pon Logistics ingezet voor de landelijke distributie van nieuwe onderdelen in Nederland.
Bij Koopman wordt verheugd uitgekeken naar de aflevering van de nieuwe, 100 procent elektrisch aangedreven MAN eTGX. Vanaf eind 2024 is deze eTruck te zien op de Nederlandse weg en wordt hij in opdracht van Pon Logistics ingezet om door heel Nederland op duurzame wijze nieuwe onderdelen af te leveren.
“Onze langdurige, nauwe samenwerking met Pon Logistics is voor ons als uitvoerder essentieel geweest in de besluitvorming bij het bestellen voor de aanschaf van een elektrische truck,” zegt Wouter Renkema, General Manager Fleet & Facilities bij Koopman. “We hebben nauwgezet gekeken naar de duurzame inzet van de eTruck, en natuurlijk ook naar het verwachte rendement. De nieuwe eTruck gaat op jaarbasis zo’n 140.000 kilometer afleggen – zelfs voor een vrachtwagen met dieselmotor is dat al veel. Met het laadstation bij de Autocampus in Leusden als vaste standplaats, wordt de MAN eTGX dagelijks ingezet voor twee routes,” zegt Renkema.
Nog een argument voor Koopman om te kiezen voor de MAN eTGX, waren de uitgebreide configuratiemogelijkheden. “De klant heeft keuze uit drie tot zes accupakketten, met een maximum netto capaciteit van 480 kWh”, zegt Jacobjan Vermeiden, manager Transport Solutions bij MAN Truck & Bus b.v.. “Zodra megawattladen met 750 kW gemeengoed wordt, is het grootste accupakket in een kleine 45 minuten weer vol. Op die manier is zelfs een dagelijkse afstand van 800 kilometer met de MAN eTGX gemakkelijk haalbaar.”
MAN heeft ervoor gekozen om de hoogvoltaccu in eigen huis te ontwikkelen en zet hierbij in op een nieuwe en unieke celchemie. Het grote voordeel hiervan is dat de MAN-accu een grote energiedichtheid heeft. Hierdoor kan in een compacte en relatief lichte accu veel energie gestopt worden. Hierdoor is MAN in staat om de meest compacte en lichtste elektrische trekker te bouwen. Dit komt de wendbaarheid en het laadvermogen van de trekker ten goede.
Koopman heeft in 2022 de elektrisch aangedreven MAN eTGM in gebruik genomen. Deze maakt dagelijks twee ritten, zowel overdag als ‘s nachts. Eind 2024 wordt de elektrische vloot van het bedrijf versterkt met deze nieuwe MAN eTGX.
Bron MAN Truck en Bus Nederland