Opel Kadett E: de aerodynamisch kampioen van 1984 is 40 jaar.
Kadett en Astra – deze twee namen staan symbool voor bijna negen decennia van succesvolle Opel-geschiedenis in de compacte klasse. Vanaf het begin brachten ze tal van innovaties naar het segment en maakten daarmee individuele mobiliteit voor velen betaalbaar en dus bereikbaar. Een bijzonder Kadett-model viert een jubileum in het jaar waarin Opel 125 jaar autoproductie viert: de Opel Kadett E bestaat 40 jaar. In het najaar van 1984 boekten de Opel-ingenieurs een groot succes. Gebaseerd op de technische basis van zijn voorganger, maar met een volledig nieuw hatchback-design, groeide de vijfde generatie Kadett uit tot een sterk model. De basis voor het succes ligt in het aantrekkelijke ontwerp, de technische verfijning en de variëteit aan uitvoeringen. Tegelijkertijd is het de laatste compacte Opel met de naam Kadett. Zijn opvolger kreeg de naam ‘Astra’ en zet het succes in de compacte klasse onverminderd voort. De eerste geëlektrificeerde Astra-generatie toont hoe modern rijplezier er vandaag de dag uitziet. De huidige Opel Astra, met diverse hybride aandrijvingen en zuinige benzinemotoren, evenals de volledig elektrische Astra Electric, is aantrekkelijk, efficiënt en, afhankelijk van de uitvoering, lokaal emissievrij.
Najaar 1984: vijfde generatie van de succesvolle Opel Kadett gelanceerd
Het ontwikkelingsverhaal van de vijfde Kadett-generatie begon eigenlijk al in 1979. Zodra de Opel Kadett D, Opels eerste model met voorwielaandrijving, op de markt kwam, werden er al ideeën verzameld voor een mogelijke opvolger. Bij productontwikkeling en constructie in Rüsselsheim waren tal van ingenieurs, technici en ontwerpers betrokken bij het ‘Kadett E’-project. In de loop van vijf jaar werd er 1,5 miljard Duitse mark in de ontwikkeling van de Kadett E geïnvesteerd. Voordat hij klaar was voor serieproductie, legden de prototypes in totaal zo’n 6,5 miljoen testkilometers af – in testcentra, op circuits, onder extreme weersomstandigheden in Noord-Europa en in woestijnregio’s van de VS. Na uitgebreide tests was het moment daar: de Kadett E – wederom met voorwielaandrijving – werd in het najaar van 1984 gelanceerd. Hij arriveerde al snel bij de dealers – in een ongeëvenaarde variëteit aan uitvoeringen. Maar dat was zeker niet de enige reden waarom de vijfde Kadett-generatie binnen korte tijd een bestseller werd.
De juiste keuze voor elke taak
Vanaf de verkoopstart was de nieuwste Kadett-generatie beschikbaar als driedeurs- en vijfdeurs hatchback en als driedeurs- en vijfdeurs stationwagen – met een toonaangevend laadvolume van maximaal 1.520 liter. Slechts een jaar later werd het gamma aangevuld met de vierdeurs sedanuitvoering. Vanaf 1987 konden buitenliefhebbers hun hart ophalen met de Kadett E: niemand minder dan de grootse Italiaanse ontwerper Nuccio Bertone was verantwoordelijk voor de nieuwe Kadett cabriolet. In nauwe samenwerking met het ontwerpteam van Rüsselsheim werd in de Noord-Italiaanse fabriek de elegante ‘topless Kadett’ gecreëerd – inclusief uitgebreide standaarduitrusting, variërend van sportstoelen voor de bestuurder en voorpassagier tot individueel neerklapbare achterstoelen en getinte ramen.
Opel wilde niet alleen particuliere klanten aantrekken met de Kadett. Met een andere variant bood het ook het juiste model voor zakelijke klanten: de Kadett Combo. Deze compacte bestelwagen, met een speciaal ontworpen achteras en achterdeuren die 180 graden openen, kon een laadvermogen van maximaal 635 kilogram aan en bood 2,4 kubieke meter aan laadruimte.
De sportiefste, krachtigste en – naast de cabriolet van Bertone – waarschijnlijk ook de meest passionele Kadett-variant was echter de Kadett GSi. Terwijl de productieversie aanvankelijk een 1,8-liter motor met 85 kW (115 pk) had, verscheen de GSi kort daarna als Groep A-toerwagen met 125 kW (170 pk) en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in net iets minder dan zeven seconden. Als de 184 kW (250 pk) sterke race-Kadett GSi 16V maakte hij zijn winnende debuut bij de start van het International German Touring Car Championship in 1988. Een jaar later werden de Oostenrijkers Josef Haider en Ferdinand Hinterleitner Duits rallykampioen met de Opel Kadett GSi 16V. In hetzelfde jaar nam een Opel fabrieksteam met de vijfde generatie Kadett deel aan het German Touring Car Championship.
Winst na winst: ‘Gouden Stuurwiel’ en wereldkampioen aerodynamica
Bij de ontwikkeling van de Kadett E hebben de ingenieurs en ontwerpers aandacht besteed aan de typische Opel-kwaliteiten, ongeacht de carrosserievariant: emotioneel design en bewezen geschiktheid voor dagelijks gebruik, gecombineerd met maximale efficiëntie – en dat alles tegen betaalbare prijzen voor een breed publiek. Dit succesvolle recept leverde de vijfde generatie van de bestseller tal van onderscheidingen op. Naast het ‘Gouden Stuurwiel’ won hij ook de titel ‘Europese auto van het Jaar 1985’.
In 1984 vestigde de Kadett bovendien een record op het gebied van aerodynamica. Na 1.200 uur fijnslijpen in de windtunnel behaalde de reguliere Kadett E een sensationele luchtweerstandscoëfficiënt van 0,32. De sportieve GSi was destijds zelfs de meest gestroomlijnde auto ter wereld, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 en een luchtweerstandsoppervlak van 0,57 vierkante meter. De Opel-ingenieurs bereikten deze topprestaties onder meer door een consequente wigvorm, een druppelvormig silhouet, gladgestreken raamoppervlakken en andere gedetailleerde oplossingen, zoals flexibele afdichtingen tussen de carrosseriedelen. In de woorden van de toenmalige Directeur Productontwikkeling Fritz W. Lohr: “Na ongeveer 1.200 windtunneluren hebben onze ingenieurs en technici een aerodynamische kwaliteit voor de nieuwe Kadett bereikt die nog nooit eerder in deze klasse is gehaald. Tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe Kadett waren enkele van onze senior ingenieurs soms lange tijd onvindbaar. De uitleg achteraf luidde vaak: ‘Sorry, ik was net de GSi aan het testen…'”
Ondertussen ging de ontwikkeling voortdurend verder. In 1989 lanceerde Opel een vernieuwde Kadett E en in 1991 werd de naam Opel Astra in heel Europa geïntroduceerd.
Geëlektrificeerde Opel Astra: modern rijplezier
Ondanks de naamsverandering van Kadett naar Astra, is Opel de verschillende generaties het compacte segment blijven doortellen – en dus heet de nieuwste generatie Astra L. Sinds 2021 zet het merk met deze generatie zijn succesvolle geschiedenis voort. De huidige Astra-generatie is de derde op rij die het ‘Gouden Stuurwiel’ wint. Geen wonder, want de Astra en Astra Sports Tourer maken duidelijke statements: met gedurfd, puur design met het karakteristieke Opel Vizor-merkgezicht aan de buitenkant tot de volledig digitale Pure Panel-cockpit aan de binnenkant. Daarnaast zijn er moderne technologieën, zoals het adaptieve, verblindingsvrije Intelli-Lux Pixel-licht, die het rijden aangenamer en veiliger maken. Last but not least is de huidige Astra-generatie voor het eerst geëlektrificeerd – als dynamische plug-in hybrid en efficiënte hybride met 48-volt-technologie, evenals de volledig elektrische Astra Electric en Astra Sports Tourer Electric. De elektromotor levert 115 kW (156 pk) en een krachtige 270 Nm koppel – beide direct beschikbaar vanaf het eerste moment dat het gaspedaal wordt ingedrukt, wat zorgt voor snelle starts en overtuigende acceleratie. De Astra Electric en de Astra Sports Tourer Electric kunnen respectievelijk tot 418 of 413 kilometer lokaal emissievrij rijden (WLTP1) en laten zien hoe modern rijplezier er vandaag de dag uitziet!
1 Gecombineerde waarden voor Opel Astra Electric volgens WLTP: energieverbruik 15,5 kWh/100 km, CO2-uitstoot 0 g/km; CO2-label: A. Gecombineerde waarden voor Opel Astra Sports Tourer Electric volgens WLTP: energieverbruik 15,8 kWh/100 km, CO2-uitstoot 0 g/km; CO2-label: A. De waarden van een voertuig zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van brandstof door het voertuig, maar worden ook beïnvloed door rijgedrag en andere niet-technische factoren.
Bron : Stellantis