Japanse autofabrikanten testen waterstof-raceauto HySE-X2 tijdens Dakar

Het zal de echte Dakar liefhebbers deze week niet zijn ontgaan. Aan de rally in de woestijn van Saoedi-Arabië doet dit jaar de waterstof-supercharged viercilinder racer “HySE-X2” mee. HySE staat voor Hydrogen Small Mobility & Engine Technology Association en is een samenwerking van de grote Japanse autofabrikanten als Kawasaki, Suzuki, Toyota, Honda, Yamaha en DENSO. X2 staat voor een flinke update van de X1 die vorig jaar meereed. De bedrijven achter het ontwerp focussen zich op het verbeteren van de waterstofmotortechnologie en het ontwikkelen van de brandstof- en opslagsystemen die nodig zijn voor waterstofvoertuigen. De fabrikanten zien de race door de woestijn als een belangrijke testcase. Het voertuig op waterstof doet mee in de categorie “Mission 1000 ACT2”.

De Dakar Rally van 2025 vindt plaats van 3 tot 17 januari 2025 door de onherbergzame woestijnen van Saoedi-Arabië. De categorie ‘Mission 1000’, die in 2024 voor het eerst werd geïntroduceerd, staat open voor futuristische, koolstofneutrale voertuigen. De deelnemers moeten ruim 1000 kilometer aan uitdagend terrein overbruggen. Dat tart de grenzen van geavanceerde technologie, zoals de waterstofverbrandingsmotoren. De race wordt gereden in verschroeiende hitte, in ruige landschappen en meedogenloze omstandigheden. Vorig jaar behaalde het team de 4e plaats en noteerde het een aantal belangrijke verbeterpunten voor 2025. Met deze kennis en verbeteringen is de volgende generatie HySE-X2 ontwikkeld.

De HySE-X2 komt met verschillende upgrades ten opzichte van zijn voorganger, waaronder een opnieuw ontworpen motor, verbeterd chassisontwerp en een grotere waterstoftankcapaciteit – van drie waterstoftanks in de X1 naar nu vier in de X2. De grotere brandstofopslag van 7,2 kilo is mogelijk gemaakt door slimme aanpassingen aan de chassisindeling en gaat gepaard met gerichte verbeteringen in het motorvermogen bij hoge toerentallen en het brandstofverbruik bij ‘middensnelheden’.

De gloednieuwe HySE-X2 wordt bestuurd door Yoshio Ikemachi , een Dakar-veteraan met onderscheidingen in zowel de motor- als de vierwielercategorie. Bijrijder Paulo Marques, ook een ervaren Dakar-coureur, geeft aanwijzingen om de waterstofracer snel en veilig door de gevaarlijke woestijnetappes te loodsen. Als zich tussentijds geen problemen voordoen zal de waterstofauto op 17 januari finishen in de afgelegen woestijnstad Shubaytah in Saoedi-Arabië. Er is dan een traject van 1.162 kilometer door de woestijn afgelegd.

bron : Waterstofmagazine.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait