Eerste e-Truck voor Müller Fresh Food Logistics

Müller Fresh Food Logistics, onderdeel van Dachser, heeft zijn eerste e-truck, een MAN eTGX, ontvangen. De e-truck zal in eerste instantie vanuit de vestiging in Holten gebruikt worden voor regionale transporten om ervaring op te doen. Later zal de eTGX ook voor langere afstanden worden ingezet.

Voor Dachser zijn elektrische trucks niet nieuw. In Nederland rijden al vijf batterij-elektrische bakwagens en één elektrische truck voor internationale distributie. In heel Europa heeft Dachser er nu meer dan 100 in gebruik, die 16 steden elektrisch bedienen. “We zijn trots dat wij bij Müller Fresh Food Logistics nu onze eerste zware elektrische trekker-opleggercombinatie in gebruik gaan nemen. Na de stadsdistributie zullen wij een volgende stap zetten door de elektrische trekker in te zetten voor ritten tussen de warehouses”, aldus Barry Stegeman, Country Manager Food Logistics in Nederland. 

Ervaring opdoen

De vloot van Müller Fresh Food Logistics in Nederland omvat 350 trekkers en bestaat voornamelijk uit MAN trucks, maar nog geen elektrische. “Wij gaan de eTGX aanvankelijk inzetten op vaste ritten om zo ervaring op te doen. Dat geldt niet alleen voor de techniek, ook de chauffeurs en de planning moeten hier gevoel bij krijgen door er mee te werken. Onze ambitie is om dat steeds verder uit te breiden in de toekomst en zo bij te dragen aan de klimaatbeschermingsstrategie van Dachser ’’ aldus Stegeman. Deze stap past goed in Dachser’s algemene strategie om zero-emissie trucks te testen in verschillende praktijksituaties binnen het European Road Logistics netwerk.

Logische stap

De relatie is al jaren uitstekend en MAN dealer Roordink Bedrijfswagens is zelfs gevestigd op het terrein van Müller Fresh Food Logistics in Holten. Stegeman: “Onze trucks lopen in een onderhoud & reparatie contract bij Roordink en dat geldt ook voor deze eTGX. De uitstekende, jarenlange samenwerking met Roordink helpt ons ook bij het proces van de elektrificatie. De wereld verandert en daar gaan wij in mee, door nu ervaring op te doen met deze e-truck. De chauffeurs zijn enthousiast over deze ontwikkeling en deze truck is dan ook een logische stap in onze samenwerking met MAN en Roordink.’’

Compact en wendbaar

Eén van de grote voordelen van de MAN eTGX is de compacte wielbasis van 375 cm. Daardoor is de trekker net zo wendbaar als de diesel versies. Bovendien zorgt de optimale gewichtsverdeling door de plaatsing van de accu’s voor een goede verdeling van de aslasten. Bij langere chassis is dat een uitdaging. 

DACHSER zet verdere stappen

Naast de introductie van de e-truck bij Müller Fresh Food Logistics blijft ook DACHSER in Duitsland investeren in elektrisch transport. Op 21 februari nam DACHSER nog eens twaalf elektrische MAN trucks met een verlaagd chassis in ontvangst. Met een actieradius van 500 km worden deze e-trucks door verschillende Duitse vestigingen van het familiebedrijf ingezet. Met deze uitbreiding komt het aantal MAN e-trucks van DACHSER in Europa inmiddels boven de 120.

bron ; MAN truck en bus Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait