Wereldpremière van de volledig nieuwe batterij-elektrische Toyota C-HR+

Vandaag is de Toyota C-HR+ onthuld, een volledig nieuw batterij-elektrisch model dat als gedurfd, stijlvol en zeer capabel alternatief zijn vizier heeft gericht op de levendige Europese markt voor batterij-elektrische SUV’s in het C-segment.

Met zijn slanke, opvallende coupélijnen en authentieke, vermakelijke rijeigenschappen, creëert de Toyota C-HR+ eenvoudig een emotionele band met de berijder. De Toyota C-HR+ biedt alle ruimte, gebruiksgemak en functionaliteit die verwacht mogen worden van een auto uit deze klasse. De Toyota C-HR+ is een doorontwikkeling van de Compact SUV concept die Toyota in 2022 heeft onthuld. Het model biedt dezelfde belangrijke kwaliteiten die zo’n baanbrekend succes hebben gemaakt van de Toyota C-HR. Verdeeld over twee generaties, zijn in Europa al meer dan een miljoen exemplaren van dit model verkocht.

Eind 2025 in Nederland

De Toyota C-HR+ wordt eind 2025 leverbaar in Nederland. Samen met de geheel nieuwe Urban Cruiser en de nieuwe bZ4X vormt de Toyota C-HR+ een overtuigende modellijn voor de B-, C- en D-SUV BEV-segmenten. Trouw aan de elektrische SUV-strategie van Toyota, biedt de Toyota C-HR+ veelomvattende keuzemogelijkheden, met twee verschillende batterijformaten, alsmede voor- en vierwielaandrijving, die de echte SUV-kwaliteiten van de Toyota C-HR+ benadrukt.

De introductie van de Toyota C-HR+ zet de multi-path-strategie van Toyota extra kracht bij, zodat samen met de hybride, plug-in hybride en waterstof-elektrische modellen een duurzame reductie van voertuigemissies wordt gerealiseerd, met als doel om in Europa vanaf 2035 geheel koolstofneutraal te kunnen opereren.

Een volledig nieuw en geheel op zichzelf staand model

Hoewel geïnspireerd op de Toyota C-HR, die met groot succes nieuwe klanten naar het merk blijft trekken, is de Toyota C-HR+ onmiskenbaar een geheel op zichzelf staand model. Als basis dient Toyota’s batterij-elektrische e-TNGA-platform; het exterieur en interieur van de auto zijn uniek.

Driekwart van voren, identificeert de heldere en moderne styling zich duidelijk als een eigentijdse Toyota BEV. De grote spoorbreedten benadrukken de dynamiek die geassocieerd wordt met de Toyota C-HR. De voorbumper, de grille en het koplampdesign zijn exclusief voor het nieuwe model, terwijl het slanke coupé-crossover silhouet zowel onderscheidend is als bijdraagt aan de aerodynamica. Daarbij gaat de coupé-daklijn niet ten koste van de hoofdruimte voor de passagiers op de achterbank.

Het design van de auto bestaat uit onderscheidende karakterlijnen: scherp aangezet aan de achterzijde, komen deze vloeiend samen in het frontdesign.

Ook van achteren bekeken is de Toyota C-HR+ een zeer onderscheidend ontwerp, met ver uit elkaar geplaatste wielen en smaakvolle full-LED combinatielampen. De scherpe hoek van de achterruit en de naadloos geïntegreerde achterspoiler versterken de dynamische uitstraling van de Toyota C-HR+.

Onderscheidend ontwerp met veel interieurruimte

Het interieur is modern en elegant van lijnvoering. Het heeft een open en welkome ambiance, met sfeerverlichting die extra verfijning visualiseert. Binnen de totale lengte van 4.520 mm, meet de wielbasis niet minder dan 2.750 mm. Resultaat is een riant interieur dat veel hoofdruimte te bieden heeft en tussen eerste en tweede zitrij een afstand van 900 mm beslaat. De Toyota C-HR+ biedt veel meer interieurruimte dan doorgaans mag worden verwacht van een SUV uit het C-segment.

Ook de afwerking van het interieur is van een tastbaar kwaliteitsniveau dat te vergelijken is met dat van grotere en duurdere auto’s. De ruimtelijkheid en overzichtelijkheid rondom maken van de Toyota C-HR+ een winnaar op het gebied van comfort en veelzijdigheid, waarbij het laadvolume van 416 liter de praktische eigenschappen en gebruiksvriendelijkheid van de Toyota C-HR+ onderstreept.

De uitrusting van de Toyota C-HR+ is toegespitst op gedeeld gebruik, en is niet alleen gefocust op de bestuurder. De twee draadloze telefoonopladers en USB-poorten achterin zijn hiervan een treffend voorbeeld; onderweg kan iedereen ‘connected’ blijven. Achterin is de airconditioning ook te bedienen en met het grote panoramadak komt er veel natuurlijk licht in het interieur.

Vermogen en prestaties

De Toyota C-HR+ is geen ‘one size fits all’-auto. Toyota begrijpt dat iedere klant specifieke behoeften en prioriteiten heeft, en biedt de Toyota C-HR+ daarom met twee verschillende batterijpakketten aan. De batterij met een bruto capaciteit van 57,7kWh wordt uitsluitend aangeboden in de versie met voorwielaandrijving, de grotere 77 kWh-batterij (bruto capaciteit) kan gecombineerd worden met zowel de voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Zo bereikt Toyota een brede groep klanten in het C-SUV segment.

De maximale actieradius volgens de WLTP gemengde cyclus is 600 km (voorlopige waarde in afwachting van homologatie), afhankelijk van de uitvoering en de aandrijflijn. 

De karakteristiek soepele, stille en verfijnde prestaties van een elektrische Toyota worden gecompleteerd met een indrukwekkend vermogen. De modellen uit Toyota’s GR-reeks buiten beschouwing gelaten, is de Toyota C-HR+ het krachtigste model in de Europese line-up van het merk.

De AWD-versie beschikt naar verwachting over een krachtige 252 kW (343 pk), waarmee een sprint naar 100 km/h in slechts 5,2 afgelegd is. De voorwielaangedreven versie met het 57,7 kWh batterijpakket biedt 123 kW (167 pk). Met de 77 kWh batterij stijgt het vermogen naar 165 kW (224 pk).

De AWD-versie laat zien dat de Toyota C-HR+ een authentieke SUV is. De aandrijving biedt optimale grip en tractie, en brengt het extra koppel en vermogen – dat karakteristiek is voor een BEV – gecontroleerd op het wegdek over, met hoogstaande veiligheid en rijplezier als resultaat.

De energiezuinige prestaties worden ondersteund door de optimale aerodynamica van de carrosserie. De vormgeving van het silhouet, de dakspoiler en de ‘ducktail’-achterzijde zorgen voor een zo vloeiend mogelijke luchtstroom over en om de carrosserie.

Klanten gaan de nieuwe voorverwarmingsfunctie voor de batterij beslist op waarde schatten: onder de meeste omstandigheden zorgt deze voor betere laadprestaties. Het systeem kan zowel handmatig als automatisch worden geactiveerd. Ook de energiebesparende warmtepomp voor de airconditioning en de verwarming van stoelen, stuur en voorruit dragen bij aan een zo laag mogelijk energieverbruik.

Opladen met wisselspanning (AC) kan met 11kW op elke uitvoering en op enkele varianten zelfs met 22kW. Snelladen (DC) kan met een piekvermogen tot 150kW.

Superieure rijbeleving

Vermakelijke prestaties en rijplezier. Deze belangrijke kenmerken maken van de Toyota C-HR+ zo’n verleidelijke auto. De fundamentele sterkte, stijfheid en souplesse van het e-TNGA-platform worden gecomplementeerd door speciaal ontwikkelde onderdelen voor het onderstel, zoals de veren, schokdempers en stabilisatorstangen. Ook de elektrische stuurbekrachtiging is opnieuw gekalibreerd voor snellere reacties.

Vergeleken met de Toyota C-HR heeft het nieuwe model een grotere carrosseriestijfheid en een lager zwaartepunt. Het gereduceerde traagheidsmoment draagt eveneens bij aan de levendige rijeigenschappen van de C-HR+.

Technologie voor veiligheid en connectiviteit

Met zijn geavanceerde looks en aandrijflijn, beschikt de Toyota C-HR+ tevens over de nieuwste technologie op het gebied van veiligheid en connectiviteit.

Alle uitvoeringen van de Toyota C-HR+ worden standaard geleverd met de modernste Toyota T-Mate voorzieningen, inclusief de actieve veiligheids- en rijhulpsystemen van Toyota Safety Sense. Hiermee wordt het rijden nog veiliger en eenvoudiger, doordat de systemen mogelijke gevaren al vroegtijdig detecteren en via de remmen, besturing en vermogenstoevoer automatisch ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.

Standaard heeft de C-HR+ een reeks geavanceerde hulpsystemen, zoals Blind Spot Monitor, Adaptive High-Beam System koplampen en Parking Support Brake. Parkeer- en manoeuvreerhulp en een Panoramic View Monitor zijn optioneel leverbaar.

EV-routefunctie

Middelpunt van het dashboard is het 14-inch multimediadisplay, dat standaard op alle uitvoeringen van de Toyota C-HR+ wordt geleverd. Het navigatiesysteem beschikt over een EV-routefunctie. Bij het calculeren van de route houdt deze op basis van de ‘state of charge’ van de batterij en de resterende actieradius rekening met laadmogelijkheden onderweg.

Door gebruik te maken van de MyToyota-app kunnen eigenaren verschillende belangrijke elementen van hun auto raadplegen en bedienen, zoals de laadstatus, de laadtijd, de actieradius en de gebruiksdata.

Gemoedsrust voor de eigenaar

Klanten, en dan met name degene die voor het eerst een batterij-elektrische auto aanschaffen, kunnen erop vertrouwen dat de Toyota C-HR+ aan alle eisen voldoet die het merk stelt aan de kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid. Kopers profiteren van een uitgebreid garantieprogramma.**

* Alle prestatiegegevens zijn onder voorbehoud van de definitieve homologatie

** Het vertrouwen van Toyota in de kwaliteit van zijn tractiebatterijen blijkt uit de originele EV-batterijgarantie aangevuld met een verlengd garantieprogramma tot maximaal 10 jaar of tot maximaal 300.000 kilometer en 70% van de oorspronkelijke netto batterijcapaciteit na eerste registratie. De conditie van de batterij wordt door de Toyota-dealer getest door middel van een Health Check bij periodiek onderhoud. 

Bron : Toyota Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait