Wereldpremière van nieuwe Lexus RZ: meer vermogen, grotere efficiëntie en baanbrekende technologie.

Lexus introduceert vandaag de nieuwe RZ. In alle opzichten is de batterij-elektrische luxe SUV van Lexus verder verfijnd. De rijervaring wordt naar een nog hoger niveau getild, met meer vermogen, een hogere betrokkenheid van de bestuurder en innovatieve technologieën. Deze baanbrekende veranderingen gaan gepaard met een verdere verfijning van de luxueuze ervaring aan boord. Hierbij is het rijbereik vergroot en laadtijden verkort.

Lexus is al sinds de lancering van de RX 400h in 2005 een pionier op het gebied van elektrificatie in de luxemarkt en streeft consequent naar een balans tussen rijkwaliteit, betrokkenheid en milieuvriendelijkheid. Met de Lexus Electrified-visie streeft Lexus naar een CO2-neutrale maatschappij door een reeks aandrijflijnen aan te bieden, waaronder batterij-elektrische, hybride en plug-in hybride, om tegemoet te komen aan de uiteenlopende behoeften van zijn klanten en markten.

Speciaal BEV-platform

De Lexus RZ werd in 2023 gelanceerd als het eerste model van Lexus dat gebouwd is op een speciaal BEV-platform (battery electric vehicle). De RZ bood een nieuwe rijervaring en een nieuw design, mede dankzij dit nieuwe platform. In 2024 werd het gamma uitgebreid met de voorwielaangedreven RZ 300e, die het aanbod van de Lexus RZ verder versterkte.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe RZ waren vier pijlers het belangrijkst: rijplezier, rijbereik en opladen van de batterij, prestaties en design.

De technische innovaties worden aangevoerd door de eerste toepassing van Lexus’ steer-by-wire systeem. Dit zorgt voor een nieuwe rijervaring met een soepele, gemakkelijke en intuïtieve bediening. Het biedt de juiste responsiviteit en feedback voor de bestuurder en is tegelijkertijd vrij van ongewenste trillingen.

Shimoyama

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe RZ over alle kwaliteiten van de Lexus Driving Signature beschikt, werd de auto uitgebreid getest en ontwikkeld in het Shimoyama testcentrum van Lexus in Japan. Hier is ook het nieuwe hoofdkantoor van Lexus gevestigd.

RZ 550e F SPORT: krachtige nieuwe topuitvoering

De nieuwe modellenreeks brengt voor het eerst F SPORT prestaties en stijl naar de RZ. De vierwielaangedreven RZ 550e is de krachtigste RZ en biedt een nieuwe BEV-rijervaring met Lexus’ Interactive Manual Drive, een elektronisch systeem dat virtueel handmatig schakelen mogelijk maakt.

Zoals altijd bij Lexus staat de klant centraal om ervoor te zorgen dat de RZ niet alleen extra vermogen levert, maar ook efficiënter is en een verbeterde gebruikerservaring biedt. Uitgebreide wijzigingen aan het BEV-systeem, waaronder herzieningen aan de lithium-ion batterij voor een hoog vermogen en capaciteit en een evolutie van Lexus’ eAxle, zorgen voor een verwachte toename van het rijbereik tot 100 km – afhankelijk van het model en de uiteindelijke homologatie.

Sneller laden

Het opladen van de batterij kan sneller verlopen dankzij een nieuw systeem om de batterij automatisch en manueel voor te verwarmen bij snelladen onder koude temperaturen. Een nieuwe 22 kW AC boordlader kan daarnaast voor snellere AC-laadsessies zorgen. De wereldpremière maakt de weg vrij voor de introductie van de nieuwe RZ op de Europese markt vanaf de herfst van 2025.

Volledig herzien BEV-systeem

Het batterij-elektrische systeem van de RZ is volledig herzien, waarbij de nadruk lag op het verhogen van zowel het gebruiksgemak als het rijplezier. De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van een nieuwe eAxle met meer vermogen en een aanzienlijke vermindering van de verliezen, en een nieuwe lithium-ion batterij* met een verhoogde bruto capaciteit tot 77 kWh.

Met een hoger vermogen en meer modelopties zal de nieuwe RZ zijn marktbereik vergroten en tegemoetkomen aan een breder spectrum van behoeften en voorkeuren van klanten.

De prestaties van de krachtige lithium-ionbatterij zijn verbeterd door de batterijcellen te verbeteren en hun aantal te verhogen. Hierdoor kan de elektromotor van de eAxle meer vermogen leveren. Voor de klant zorgt dit niet alleen voor een verbeterde acceleratie en topsnelheid, maar het draagt ook bij aan een responsiever rijgedrag in het middenbereik.

Het hoge vermogen wordt verder ondersteund door de toepassing van waterkoeling voor de batterij en het BEV-systeem.

Van 165 kW tot 300 kW

De nieuwe Lexus RZ wordt leverbaar met drie verschillende vermogensopties: 165 kW (224 pk) in de RZ 350e, 280 kW (380 pk) in de RZ 500e en 300 kW (408 pk) in de RZ 550e F SPORT.

Daarnaast is er een verdubbeling van het trekvermogen van de vierwielaangedreven RZ, die nu geremde ladingen tot 1.500 kg kan trekken.

Groter rijbereik

Een grotere batterijcapaciteit, vermindering van de vermogensverliezen van de eAxle en optimalisatie van de systemen zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het rijbereik. Voorlopige gegevens tonen aan dat de actieradius van de nieuwe RZ met wel 100 km is toegenomen – afhankelijk van de uitvoering, definitieve homologatie en lokale omstandigheden.

Kortere oplaadtijden

Tegelijkertijd zijn ook de laadprestaties verbeterd, dankzij de grotere batterijcapaciteit, herzieningen aan de structuur van het batterijpakket en de toepassing van een nieuwe 22 kW AC-boordlader.

Het opladen bij lage temperaturen is verbeterd met een nieuwe batterijvoorbereidingsfunctie. Deze optimaliseert de batterijtemperatuur voordat het opladen begint, waardoor vertragingen worden voorkomen. Hierdoor zou de oplaadtijd met ongeveer 30 minuten verkort moeten worden.

Een unieke rijervaring met steer-by-wire

De nieuwe RZ is het eerste model met het nieuwe steer-by-wire systeem van Lexus. Dit zorgt voor een nieuwe, intuïtieve en comfortabele rijervaring waarbij de bestuurder en het voertuig naadloos in elkaar overgaan. Het transformeert ook het traditionele interieur.

Het stuurwiel is bijna rechthoekig, met gebogen handgrepen aan de linker- en rechterkant en een vlakke onderkant. Het ontwerp helpt de aandacht van de bestuurder op de weg te richten en omdat het stuur compact is, komt er meer ruimte vrij rond de knieën en benen, zodat het in- en uitstappen gemakkelijker gaat.

Het systeem heeft een stuuruitslag van ongeveer 200 graden van neutraal naar volledig links of rechts. Dit geeft de bestuurder nauwkeurige controle en eenvoudige bediening.

Omdat de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting dynamisch wordt aangepast aan de snelheid van de auto, biedt het systeem een betere manoeuvreerbaarheid bij lage snelheden, wendbaarheid voor soepel rijden op bochtige wegen en een hoge mate van stabiliteit bij het rijden op hoge snelheden op snelwegen.

Hoewel er geen fysieke verbinding is tussen het stuurwiel en de assen, krijgt de bestuurder de juiste feedback via elektrische signalen.

Een evolutie van unieke Lexus DIRECT4-technologie

Naast de vernieuwing van het BEV-systeem van de RZ heeft Lexus ook de DIRECT4-technologie herzien. Dit systeem, dat uniek is voor Lexus, verbetert de tractie en stabiliteit van de vierwielaangedreven modellen.

Bij het wegrijden en accelereren in een rechte lijn wordt de krachtverdeling voor/achter geregeld tussen 60:40 en 0:100 om overhellen te onderdrukken en een direct acceleratiegevoel te creëren. In bochten wordt de krachtverdeling geoptimaliseerd tussen 80:20 en 0:100, afhankelijk van de rijsnelheid en stuurhoek. Zo past het systeem zich precies aan de rijomstandigheden aan.

Tijdens het insturen van de bocht wordt meer vermogen naar de vooras geleid om een vloeiende bocht te maken. Bij het uitkomen van een bocht is de koppelverdeling in overeenstemming met de belasting op elk wiel, om de balans van het voertuig te behouden en soepel te kunnen accelereren. Het resultaat geeft een belonend gevoel in bochten en zorgt voor strak stuurgedrag.

Het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) van Lexus draagt bij aan een vlakker en comfortabeler rijgedrag, samen met een verbeterde rijstabiliteit en een betere wegligging.

Lexus Driving Signature

Het is de missie van Lexus om ervoor te zorgen dat elk model in het Lexus-gamma de Lexus Driving Signature levert, een uniforme rijervaring waarin de bestuurder op elk moment geniet van comfort, vertrouwen en controle. Met de nieuwe Lexus RZ is de Lexus Driving Signature verder versterkt.

De structurele stijfheid is verhoogd door verbeteringen aan de radiatorsteun en de toevoeging van een extra versteviging aan de achterzijde. Dit helpt lokale torsievervorming te verminderen, wat weer bijdraagt aan een zuivere en lineaire stuurrespons. Het veersysteem is voorzien van fijn afstelbare dempers en veren voor en achter om de dynamische prestaties, de stabiliteit en het rijcomfort te bevorderen.

De stilte van Lexus

Uitzonderlijke stilte in het interieur is een belangrijke eigenschap van Lexus-modellen en batterij-elektrische modellen van Lexus in het bijzonder. Met de nieuwe RZ gaat Lexus nog een stap verder en zijn er nog meer stappen genomen op het gebied van geluidsisolatie en geluidsabsorberende maatregelen. Deze omvatten een nieuwe vloerdemper onder de achterbank en verbeterde geluidsisolatie op meerdere plaatsen. Om weg- en windgeruis aan te pakken, is er geluiddemping aangebracht voor de tonneau-cover, de achterportierbekleding en de bagageruimte. Er is daarnaast ook werk gemaakt om trillingen tot een minimum te beperken.

Nieuwe technieken in interieurdesign

Lexus heeft de eerste interieurbekleding gemaakt met laserbewerkte graphics op Ultrasuède. De Ultrasuede deurpaneelbekleding is gemaakt van duurzame materialen op basis van 30% planten en creëert een nieuwe luxe interieur.

Een andere primeur is de meerkleurige sfeerverlichting met een nieuw, dynamisch schaduweffect. Dit zorgt voor dynamische patronen die het verstrijken van de tijd weergeven. De nieuwe dimfunctie van het panoramadak draagt bij aan een comfortabele interieurervaring bij fel zonlicht. Dankzij de vermindering van reflecties kunnen zowel het dimbare dak als de elektronische achteruitkijkspiegel gelijktijdig worden gebruikt.

De nieuwe RZ 550e F SPORT

  • F SPORT prestaties en styling geïntroduceerd in het RZ gamma
  • Maximaal vermogen 408 DIN pk/300 kW
  • Lexus’ eerste Interactive Manual Drive: virtueel schakelen
  • DIRECT4 vierwielaandrijving

Met de nieuwe RZ wordt voor het eerst een F SPORT-model in het gamma geïntroduceerd, waarmee klanten kunnen kiezen voor een opwindender rijgedrag met een sportievere styling en sfeer in het interieur.

De 550e F SPORT is het krachtigste RZ-model en levert maximaal 408 DIN-pk/300 kW. Om ervoor te zorgen dat dit hogere vermogen zich vertaalt in meeslepende prestaties, is de ophanging opnieuw afgesteld met wijzigingen aan de demper- en veerinstellingen.

Lexus’ eerste interactieve handgeschakelde aandrijving

De F SPORT is uitgerust met het eerste Interactive Manual Drive van Lexus, waardoor de bestuurder meer interactie heeft met de auto en het vermogen kan regelen met schakelpeddels, alsof hij een handgeschakelde versnellingsbak gebruikt. De bediening gaat gepaard met realtime feedback via het gaspedaal en geluiden en beelden die een nauwere band tussen mens en machine creëren.

Het systeem is geprogrammeerd met een virtuele versnellingsbak met acht versnellingen.

Het koppel van de virtuele krachtbron wordt berekend op basis van de stand van het gaspedaal en de rijsnelheid en vervolgens vermenigvuldigd met de verhouding van de gekozen virtuele versnelling. Om de ervaring te verbeteren, heeft Lexus motorgeluiden nagebootst en werkt het systeem met een toerenbegrenzer, zodat de bestuurder een gevoel heeft voor de timing van het schakelen. Om de bestuurder te helpen zijn schakelmoment te perfectioneren, geeft een schakelindicator in het instrumentenpaneel de status aan.

F SPORT exterieurstyling

De krachtige styling van het exterieur draagt bij aan de aerodynamische prestaties van de RZ 550e F SPORT en is een gedurfd visueel statement. De functionele kenmerken zijn onder andere de sierlijsten op de voorbumper, de koelopeningen voor de remmen, de voor- en achterspoilers en de achterbumper. De 20-inch aerodynamische velgen hebben een lichtmetalen basis en aerodynamische covers van hars. Deze verbeteren niet alleen de efficiëntie door de luchtstroom soepeler te laten verlopen, maar besparen ook gewicht.

Het F SPORT-model zal verkrijgbaar zijn in een exclusieve nieuwe exterieurkleur: Neutrino Grey. Dit is een krachtige kleurstelling met metallic accenten die sterk contrasteert met de zwarte stylingelementen van de auto.

Styling interieur F SPORT

Het F SPORT-interieur is uitgevoerd in Black x Dark Grey, met blauw gestikte accenten, geïnspireerd op de krachtige rijervaring die kenmerkend is voor BEV’s. Het design omvat een Microgeometrisch patroon.

De voorstoelen zijn gemaakt met een geïntegreerde schuimmethode voor een superieure ondersteuning. Andere details zijn de F SPORT-instaplijsten, een F SPORT-stuurwiel en een aluminium pedaalset.

Najaar 2025

Dit najaar wordt de nieuwe Lexus RZ geïntroduceerd in Nederland. Alle technische gegevens en prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.

* Het vertrouwen van Lexus in de kwaliteit van zijn tractiebatterijen blijkt uit de originele EV-batterijgarantie aangevuld met een verlengd garantieprogramma tot maximaal 15 jaar of tot maximaal 1.000.000 kilometer en 70% van de oorspronkelijke netto batterijcapaciteit na eerste registratie. De conditie van de batterij wordt door de Lexus-dealer getest door middel van een Health Check bij periodiek onderhoud. 

Bron : Lexus Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait