Mercedes-Benz in Duitsland, test Unimog met waterstof verbrandingsmotor.

Mercedes-Benz Special Trucks heeft een prototype van een Unimog-werkvoertuig met waterstofverbrandingsmotor in de praktijk getest. Daarmee laat het bedrijf zien dat er nog steeds verschillende technische oplossingen worden onderzocht om emissievrij te werken. Het bedrijf heeft inmiddels voertuigen met een batterij-electrische aandrijving, waterstof via een brandstofcel en nu ook waterstof via een verbrandingsmotor. De praktijktesten moeten uitwijzen welke techniek bij verschillende toepassingen het meest optimale resultaat geeft.

Een Unimog is een basisvoertuig van Mercedes-Benz dat voor veel verschillende werkzaamheden wordt ingezet. De Unimog was aanvankelijk bedoeld als langzaam rijdend landbouwvoertuig waarmee men op het land kon werken en werktuigen kon aandrijven en transporteren. Ook kon de Unimog als auto worden gebruikt. Het voertuig staat hoog op robuuste wielen en heeft een flexibel frame, zodat goed kan worden gereden op zeer oneffen terreinen. Daarom wordt de Unimog ook door verschillende legereenheden gebruikt.

Op de Unimog op waterstof die nu in praktijk is getest is een maaisysteem gebouwd waarmee de bermen langs de weg worden gemaaid. Voor de proef is gemaaid langs een buiten gebruik gesteld deel van de snelweg tussen Bayreuth en Bamberg. Hierbij zijn door de onderzoekers meetgegevens verzameld bij het maaien, het optrekken en het tanken bij een openbaar tankstation. De gegevens zullen worden gebruikt voor verdere voertuigontwikkeling. Medewerkers van Autobahn GmbH begeleidden de tests. Het testen van waterstofverbrandingsmotoren bij lage temperaturen en in een gevarieerd landschap is een belangrijke stap in het lopende ontwikkelingsproject ‘WaVe’, waarin 18 partners samenwerken aan het aandrijfconcept van een waterstofverbrandingsmotor.

Franziska Cusumano, hoofd van Mercedes-Benz Special Trucks en Custom Tailored Trucks is tevreden over de eerste testresultaten. “We zijn erg blij met de huidige ontwikkelingsstatus van het testvoertuig. De tests met medewerkers van Autobahn GmbH in Opper-Franken zijn voor ons bijzonder waardevol, omdat we hier belangrijke feedback uit de praktijk kunnen verzamelen voor de verdere ontwikkelingswerkzaamheden.”

Het Mercedes-Benz Unimog-testvoertuig is gebaseerd op de Unimog U 430 werktuigdrager. Voor de alternatieve waterstoftechnologie-aandrijving is een speciaal omgebouwde aardgasmotor met tank-, veiligheids- en bewakingssystemen en meettechniek geïnstalleerd. Bij de waterstofverbranding in de motorruimte ontstaat water, dat als stoom via het uitlaatsysteem wordt afgevoerd. De wielbasis en platformlengte zijn zo gedimensioneerd dat de waterstoftanks achter de cabine geplaatst kunnen worden. De vier TÜV-gecertificeerde hogedruktanks van 700 bar bevatten in totaal ongeveer 14 kilogram gasvormige waterstof. Ze zijn gecombineerd tot twee dubbele tanks, die elk onafhankelijk van elkaar worden bediend met een tankcontrole-eenheid. In een volgende ontwikkelingsfase willen de ingenieurs het volume van de tanks vergroten om een reguliere werkdag te kunnen overbruggen. De motor levert circa 290 pk/1.000 Nm en is merkbaar stiller dan zijn dieselequivalent. Om meer inzicht te krijgen in de werkmodus werd het prototype uitgerust met een frontmaaier met twee maaikoppen (zie foto).

bron: Waterstof magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait