Eerste vijf Daimler Trucks op vloeibare waterstof gaan deze zomer rijden, in Duitsland

Over enkele maanden starten de eerste transportbedrijven in Duitsland met het testen van de Mercedes-Benz GenH2-truck op de weg. De vrachtauto’s worden ingezet op de normale langeafstandsroutes die traditionele dieseltrucks ook rijden. De voertuigen tanken vloeibare groene waterstof die in het waterstofsysteem wordt omgezet in gasvorm. Andreas Gorbach, verantwoordelijk voor Truck Technology bij Benz spreekt van een win-win situatie: “onze klanten maken kennis met brandstofceltechnologie in de dagelijkse praktijk en ons engineeringteam krijgt een beter inzicht in de behoeften van de klant en relevante gebruiksscenario’s, waarbij rekening wordt gehouden met de serieontwikkeling.”

Daimler Truck meldt dat na een uitvoerige testperiode op de testbaan en op de openbare weg de brandstofceltrucks nu in een vergevorderd ontwikkelingsstadium zijn beland voor gebruik in de eerste wagenparken van klanten. Daarom zet de grootste truckfabrikant ter wereld nu de volgende stap door een eerste testvloot van Mercedes-Benz GenH2 Trucks te bouwen. Als eerste gaan de bedrijven Amazon, Air Products, INEOS, Holcim en Wiedmann & Winz ervaring op doen met CO2 -vrij langeafstandstransport op waterstof.

De vijf trekkers met oplegger zullen worden ingezet in verschillende toepassingen, zoals het transport van bouwmaterialen, zeecontainers of cilindergassen. Tijdens deze eerste klantentests blijven de GenH2 Trucks onder direct toezicht en verantwoordelijkheid van Mercedes-Benz Trucks. De voertuigen worden afgetankt bij het openbare tankstations voor vloeibare waterstof (sLH2) in Wörth am Rhein en in de regio Duisburg. Daimler Truck en zijn partnerbedrijven willen aantonen dat koolstofvrij transport met vrachtwagens op waterstof nu al mogelijk is. Om de transformatie te laten slagen, zal het echter nodig zijn om de komende jaren te zorgen voor de opbouw van een internationale tankinfrastructuur en een voldoende aanbod van groene vloeibare waterstof.

Daimler Truck geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof bij de ontwikkeling van aandrijvingen op basis van waterstof. In vloeibare vorm heeft waterstof een hogere energiedichtheid van 1,8 ten opzichte van waterstof onder 700 bar. Hierdoor kunnen de transportkosten aanzienlijk worden verlaagd, kan er meer waterstof worden vervoerd, wat de actieradius van trucks aanzienlijk vergroot en vergelijkbare prestaties van het voertuig mogelijk maakt als die van een conventionele dieseltruck. Tanks voor vloeibare waterstof bieden ook voordelen op het gebied van kosten en gewicht. Vloeibare waterstof maakt een hoger laadvermogen mogelijk.

Voor de transportbedrijven is de test van groot belang. Caroline Stancell, General Manager Hydrogen for Mobility, Europa en Afrika, Air Products, legt uit: “Air Products is van plan om zijn volledige wereldwijde vloot om te bouwen naar voertuigen op waterstof en is er trots op betrokken te zijn bij dit pilotproject met Daimler Truck. De Mercedes-Benz GenH2 Truck zal in ons bestaande wagenpark worden ingezet voor het transport van cilindergassen, waardoor we waardevolle ervaring kunnen opdoen op het gebied van industrieel gastransport. We zijn er ook trots op dat we Daimler Truck in het kader van de proeven kunnen voorzien van een deel van de benodigde tankinfrastructuur en waterstof. Ons nieuwste mobiele tankstation voor vloeibare waterstof zal voor het project in de regio Duisburg worden gebruikt. We zijn blij met deze praktijktest.”

Hoe lang de test gaat duren heeft Daimler Truck niet bekend gemaakt.

Bron : Waterstofmagazine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait