‘Doorbraakorder’ uit Dubai voor Nederlandse vliegende auto

Een ‘doorbraakorder’ durft Robert Dingemanse het zeker te noemen. De medeoprichter en ceo van PAL-V International heeft onlangs een bestelling van honderd vliegende auto’s gekregen. Nooit eerder sleepte het bedrijf uit Raamsdonksveer zo’n enorme order in de wacht.

Het gaat om exemplaren van het exclusieve model, de PAL-V Liberty Saquer Edition. Cataloguswaarde: $800.000 per stuk. ‘En we hebben nul procent korting gegeven’, zegt Dingemanse over de order, die daarmee een totaalwaarde heeft van $80 mln.

De opdracht is afkomstig van Aviterra, dat is gelieerd aan Jetex, een gevestigde dienstverlener voor zakenjets op de luchthaven Dubai en 53 andere vliegvelden. ‘De PAL-V is het perfecte hulpmiddel voor de regionale reisbehoeften van onze klanten’, zegt Mouhanad Wadaa, managing director van Aviterra en tevens general manager bij Jetex woensdag in een persverklaring. Hij spreekt van een innovatie die de ‘mobiliteit zoals wij die kennen, zal veranderen’.

Strategische investeerder
De investeerder achter Jetex, Loggia Investment, neemt daarnaast een klein minderheidsbelang in de Noord-Brabantse onderneming. ‘Het is onze eerste strategische investeerder’, zegt Dingemanse. Zijn bedrijf beschikt verder over een groeiende groep van 220 aandeelhouders, in de meeste gevallen particuliere investeerders en family offices.

De contacten met Dubai begonnen vorig jaar, toen PAL-V aanwezig was op de zakenjetbeurs in het Zwitserse Genève. ‘Daarna hebben we lange gesprekken gevoerd over de investering en de betrokkenheid’, vertelt Dingemanse. De nieuwe geldschieter heeft met PAL-V een exclusief samenwerkingsverband afgesproken voor de marketing en verkoop in Afrika en het Midden-Oosten.

Tanken langs de weg
De PAL-V kan op de weg rijden en na een betrekkelijk eenvoudige ingreep ook vliegen. Dat laatste tot een afstand van zo’n vijfhonderd kilometer. Tanken gaat gewoon langs de weg. Landen en opstijgen gebeurt op airstrips, waarvan er in Nederland zo’n twintig zijn en in het Verenigd Koninkrijk vijfduizend.

Met een snelheid van maximaal 180 kilometer per uur, op de weg én in de lucht, wil de PAL-V inspelen op de vraag van vermogende particulieren, bedrijven en overheden om flexibel te kunnen reizen en de drukte op wegen te vermijden. Ook kan de vliegende auto een rol spelen in onherbergzame gebieden, bijvoorbeeld in noodsituaties.

Het Nederlandse initiatief dateert uit 1999, drie jaar na het faillissement van vliegtuigbouwer Fokker. De eerste geldschieters meldden zich in 2007, waarna PAL-V een toestel kon bouwen. De eerste testvlucht maakte het toestel alweer twaalf jaar geleden vanaf de vliegbasis Gilze-Rijen. In 2021 gaf de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) groen licht voor het rijden op de weg.

Maar de laatste horde, de luchtcertificering door EU-agentschap voor de luchtveiligheid Easa, moet de onderneming nog altijd nemen. Een stempel van goedkeuring van deze instantie betekent dat de PAL-V in pakweg 80% van het internationale luchtruim kan vliegen. Dingemanse dacht eerder dat dit reeds in 2021 voor elkaar zou zijn. Nu mikt hij op volgend jaar. ‘De eerste productie gaan we vanaf dan draaien.’

Uitbreiding
PAL-V heeft al opdrachten binnen voor de bouw van 250 toestellen. Met de order uit Dubai erbij kan het bedrijf wel even vooruit. ‘We zijn voor de komende drie jaar uitverkocht en denken na over uitbreiding. Op deze locatie kunnen we maar een beperkt aantal produceren’, zegt hij. De vestiging ligt pal aan de rijksweg A27, tussen Gorinchem en Breda.

De onderneming telt op dit moment tweehonderd medewerkers, waaronder verkopers, ontwerpers en productiemedewerkers. Ook beschikt PAL-V over een school, waar toekomstige bestuurders van zo’n toestel nu al trainen voor hun brevet.

Vliegende auto’s komen al decennialang voor in sciencefictionverhalen en stripboeken. Denk aan Willie Wortel uit de Donald Duck-strips of de vliegende wagens in Back to the future, of meer recent Blade Runner 2049. Commerciële initiatieven die erop lijken, zijn er eveneens al zeker sinds de jaren negentig. Er is een diverse hoeveelheid aanbieders, al dan niet gesteund met geld uit de automobielindustrie. Intussen dienen ook drones zich aan op deze potentiële miljardenmarkt.

Dingemanse meent dat PAL-V zich van de concurrentie onderscheidt door de combinatie van rijden en vliegen. Daardoor kan het voertuig tot in de privégarage van de woning rijden. ‘De andere initiatieven zijn voor openbaar vervoer van platform naar platform. Dat zijn meer vliegende busjes.’

Bron : Financieel Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait