Autofabrikant Stellantis begint met seriematige productie van H2-voertuigen

Het Europees-Amerikaanse autobedrijf Stellantis is van plan zijn productiecapaciteit voor bedrijfsvoertuigen met waterstofbrandstofcellen aanzienlijk uit te breiden. Jean-Michel Billig, hoofd van het waterstofprogramma van de groep, zei dit afgelopen weekend in de Duitse krant Welt am Sonntag. Billig lijkt daarbij een rasoptimist, de verkoopcijfers tot nu toe zijn echter nog steeds laag.

“Dit jaar starten we met de productie van grotere voertuigen in Polen, en de ontwikkeling in Noord-Amerika zou snel moeten volgen – vooral met de grote RAM 5500 in een brandstofcelversie”, zegt Billig. De nieuwe variant van de pick-up RAM 5500 zal in Mexico worden geproduceerd .

In totaal wil de internationale autofabrikant de productiecapaciteit voor brandstofcelvoertuigen tegen 2030 uitbreiden tot 100.000 eenheden per jaar. “In het komende decennium verwachten we een aanzienlijk marktaandeel voor deze technologie; voor bedrijfsvoertuigen kan dit oplopen tot 40 procent”, aldus Billig.

Stellantis biedt sinds eind 2022 middelgrote bedrijfswagens met brandstofcellen aan. Volgens Billig zijn er tot nu toe 350 van verkocht. De serieproductie gaat nu van start. “Waterstof zal in de toekomst een essentieel onderdeel zijn van CO2-vrije mobiliteit”, aldus Billig. “We willen vanaf 2030 een volledig koolstofvrij productassortiment in Europa aanbieden. Daarvoor hebben we deze technologie ook nodig.”

De groep ziet batterijen en brandstofcellen als technologieën die elkaar aanvullen. Er zal behoefte zijn aan beide technieken, ze dekken verschillende gebruiksscenario’s.

Stellantis is dit jaar begonnen met de serieproductie van middelgrote en grote bestelwagens in zijn fabrieken in Hordain (Frankrijk) en Gliwice (Polen). De brandstofcelvarianten van bedrijfswagens zijn gericht op intensief klantgebruik, zo wordt gezegd. Ze zijn gebaseerd op de technologie die wordt gebruikt in de batterij-elektrische versies van de voertuigen. Stellantis noemt korte tanktijden en geen verlies aan laadvermogen als voordelen.

Voor middelgrote bestelwagens zorgt een brandstofcelsysteem van de tweede generatie voor een actieradius tot 400 kilometer en een tanktijd van minder dan vier minuten. Voor grote bestelwagens maakt de toevoeging van brandstofceltechnologie een actieradius tot 500 kilometer en een tanktijd van vijf minuten mogelijk.

Stellantis zal in zijn fabrieken acht brandstofcel-waterstofversies van middelgrote en grote bestelwagens produceren: Citroën ë-Jumpy en ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo en E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro en Movano, volgens een verklaring eerder dit jaar , Peugeot E-Expert en E-Boxer.Volgens het bedrijf speelt waterstofbrandstofceltechnologie een belangrijke rol in de roadmap voor emissievrij rijden.

Sinds 2023 is Stellantis een gelijke derde aandeelhouder van Symbio, een toonaangevend waterstoftechnologiebedrijf met kantoren in Europa en de Verenigde Staten.

Bron : Waterstofmagazine .nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait