Haakkraanwagen op H2 voor de emissievrije binnenstad van Groningen.

Een uniek waterstofvoertuig maakte de afgelopen weken enkele proefritten door Nederland. De rode 6×2 haak kraanwagen is aan verschillende testen onderworpen alvorens het emissievrije voertuig aan de eindklant, de gemeente Groningen, wordt geleverd. De vrachtwagen wordt ingezet in de binnenstad van Groningen, waar vanaf 1 januari 2025 alleen nog emissievrije voertuigen welkom zijn. De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld.

Bij de meeste vrachtauto’s wordt de waterstof opgeslagen in horizontaal gestapelde gasflessen achter de cabine. Bij dit voertuig heeft Holthausen Clean Technologie er voor gekozen de cilinders te plaatsen in de RVS kasten langs het chassis. De brandstofcel is geplaatst onder de cabine.

De electric driveline is voorzien van een 250kW electromotor van 340 pk. De truck springt zeer zuinig om met energie. Om de rem energie terug te winnen zijn er buffer-accubanken geplaatst zo dat regeneratief remmen mogelijk is. Hiermee wordt de accu van een elektrische vrachtwagen opgeladen tijdens het remmen. Zodra de voet het pedaal wordt losgelaten, werkt de elektromotor als een dynamo. Tijdens het uitrollen wordt de bewegingsenergie van de auto opgevangen in de accu en kan opnieuw gebruikt worden.

De opdrachtgever voor de bouw is ESA Trucks Nederland die de truck gaat leveren aan Gemeente Groningen. De opbouw bestaande uit een haak en een kraan is verzorgd door Rondaan.

Bron : Waterstof magazine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait