Met een waterstoftruck van Nederland naar Borlänge in Zweden.

In de werkplaats van Holthausen in Hoogezand worden de laatste werkzaamheden uitgevoerd aan een zware vrachtwagen op waterstof die gaat rijden in Zweden. De 6×2 waterstoftruck wordt voorzien van een oranje wrap zodat de volgende week volgens afspraak afgeleverd kan worden bij Maserfrakt in Zweden. De H2-brandstofceltruck zal op eigen kracht naar Scandinavië rijden en daarbij vertrekken uit Nederland en via Duitsland en de veerboot naar Denemarken uiteindelijk Zweden bereiken. Tijdens de overtocht is de waterstofvrachtwagen geladen met 50 kilo waterstof.

Eigenaar Carl Holthausen vertrekt op zondag 25 februari met de truck naar Zweden. Er reist een monteur mee die bij klant Maserfrakt direct trainingen gaat geven aan het personeel. Technische problemen tijdens de reis verwacht Holthausen niet, maar de grote uitdaging blijven de tankstations onderweg. “De eerste stop is in Neumunster waar een tankstation van Resato staat”, laat Holthausen deze vrijdagochtend aan Waterstof Magazine weten. “Maar daarna passeren we veel H2-stations waarvan niet helemaal duidelijk is hoeveel kilo waterstof ze onder 350 bar kunnen leveren. Soms zal het vlot gaan en een andere keer moeten we even wachten en het voor een tweede keer proberen. We lopen met ons bedrijf voorop in de ontwikkelingen en dan kun je dit soort uitdagingen verwachten.” Het plan is om waterstof te tanken in Hamburg, Duitsland en Göteborg, Zweden en vervolgens de truck af te leveren in Borlänge.

Door het voertuig daar het komende weekend al rijdend naar toe te brengen, wil de Nederlandse fabrikant direct  een statement maken en aantonen dat lange afstanden rijden mogelijk is met waterstof. Sales manager Joost van de Laar en vader en zoon Carl en Max Holthausen leveren de truck persoonlijk af.
Dit is de eerste van drie bestelde vrachtauto’s. Later dit jaar levert Holthausen nog een grote waterstofvrachtwagen met 100 kilo waterstof voor een extra grote actieradius en nog een vuilniswagen op waterstof. 

Bron : waterstof magazine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait